Shutterstock

Analyse Grondstoffen

Hoge verwachtingen voor heropend China

22 December 2022 - Max van der Heijden

Het aantal coronabesmettingen in China loopt in sneltreinvaart op. Toch lijkt de Chinese overheid vooralsnog niet terug te komen op de beslissing om te stoppen met het zero-covid beleid. Analisten en handelaren hopen dat de Chinese heropening de prijzen van grondstoffen omhoog stuwt.

Lees Foodbusiness 14 dagen gratis

Maak gratis én vrijblijvend 14 dagen kennis
met onze marktinformatie

Onbeperkt alles lezen?

Kies het abonnement dat het beste bij u past

  • Toegang tot alle Premium marktinformatie
  • Technische Analyse van grondstoffen en valuta
  • Inzicht in actuele prijzen en noteringen
Voordeligste keuze
Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Twee weken geleden zorgden hevige protesten voor het einde van het strenge anti-coronabeleid. Nu lijkt het erop dat ziekenhuizen vol stromen met coronapatiënten te midden van een nieuwe besmettingsgolf, zo meldt de WHO. 

Volgens de Chinese overheid waren er de afgelopen week 1.800 nieuwe besmettingen en slechts zeven doden. Het Britse databureau Airfinity schat dat er dagelijks meer dan 5.000 personen overlijden aan covid-19 in China. Het bedrijf baseert zich op modellen en regionale Chinese gegevens. Ook schat het in dat dagelijks meer dan een miljoen inwoners besmet raken. 

Olie
Op de internationale grondstoffenmarkten, waaronder de oliemarkt, werd de Chinese heropening met gejuich ontvangen. Een Chinese heropening zou de economie en import van grondstoffen zoals olie en sojabonen aanmoedigen.

Het lijkt er ook op dat de olieconsumptie in het land gaat stijgen. Sinds de heropening is de hoeveelheid weg- en luchtverkeer scherp gestegen. Analisten van de Bank of America verwachten dan ook dat de Brent olieprijs stijgt naar $90 per vat dankzij een succesvolle Chinese heropening. Op het moment van schrijven kost Brent $82,67 per vat. In eerste instantie lijkt het erop dat de olie inderdaad in prijs zal stijgen. De Chinese heropening zorgde ervoor dat het weg- en luchtverkeer voor het eerst in bijna twee maanden tijd groeide. 

In veel landen zou dat inderdaad een grotere olieconsumptie aangeven, maar niet in China. Dat schreef David Fickling, analist bij Bloomberg, maandag in de Washington Post. ''Ten eerste is transport in China niet zo dominant als het elders is. Benzine, diesel en kerosine gebruiken 72% van de olie in de VS en 68% van de olie in Europese Unie. In China is dat slechts 54%. Petrochemische middelen, die alles omvatten wat geen vloeibare brandstof is, zijn in de VS en EU goed voor 25% van de olievaten. In China is het 42%. 

Olie is namelijk niet alleen brandstof, maar ook grondstof voor verschillende producten. En nergens is dat volgens Fickling meer het  geval dan in China. De consumptie van ruwe olie in China heeft een record gebroken, zelfs tijdens de pandemie. Ondertussen is de Chinese vastgoedsector ingestort, en olie gebruikt wordt voor het maken van het asfalt dat de nieuwe Chinese steden met de rest van het land verbindt. 

Sojabonen
De Chinese import van sojabonen lag in november, dus voor de heropening, nog 6,9% lager dan een jaar geleden. De hoop van handelaren is dat dit verlies in de laatste maand van het jaar wordt goed gemaakt. 

De export in november stagneerde door problemen op de Mississippi. De beperkte leveringsvolumes vanuit de VS en de stijgende prijzen zorgden ervoor dat veel Chinese inkopers besloten hun hand op de knip te houden. De Chinese soja-importvolumes bleven in het WASDE rapport voor december ongewijzigd. De Amerikaanse overheid gaat er vanuit dat China dit seizoen 98 miljoen ton sojabonen importeert.

China haalde vorige maand 3,38 miljoen ton sojabonen uit de VS. Importen uit Brazilië daalden met 32,3% in november en kwamen uit op 2,54 miljoen ton. Belangrijke kanttekening hierbij is dat de Braziliaanse sojabonenexport nog op gang moet komen. 

China haalt tweederde van de sojabonen uit Brazilië, een derde komt uit de VS. In China worden de bonen vooral vermalen tot veevoeder, bijvoorbeeld voor varkens. Sojahandelaren verwachten echter dat de Chinese vraag naar varkensvlees voor het Chinees Nieuwjaar mogelijk lager ligt dan verwacht. Zij denken dat Chinese consumenten zich zullen blijven isoleren, zelfs met het versoepelde coronabeleid. 

Futures
Doordat Chinese consumenten de hogere prijzen niet wilden betalen, kelderden de varkenscontracten in China. Hierdoor was er opnieuw sprake van negatieve marges voor Chinese sojacrushers. Die waren in oktober 2022 eindelijk winstgevend geworden. Dat was echter maar van korte duur. Vooralsnog lijkt China de Braziliaanse sojaoogst af te wachten. 

Na de prijsdaling heeft de Chinese overheid vandaag, donderdag 22 december, toegezegd de varkensprijzen te gaan stabiliseren. In de week van 12 tot 16 december daalde de prijs van varkensvlees met 11,1% of $3,70 per kilogram ten opzichte van een week eerder. Dit is nog altijd 19,6% hoger dan een jaar geleden. Maar 7,5 procentpunten lager dan een week eerder. 

De prijsdaling komt vooral doordat er minder varkensvlees wordt geconsumeerd. Bovendien zijn er meer zwijnen dan normaal aan het eind van het jaar. 

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden