De granenmarkt is flink op drift door het eenzijdig opzeggen van de graandeal door Rusland afgelopen zaterdag. Het aanbod op de wereldmarkt was al krap en de Russische actie heeft het broze evenwicht uitbalans gebracht. Dat is vooral te merken op de tarwemarkt.
Het decembercontract voor tarwe op de Matif staat tijdens het schrijven op €348,50 per ton. Dat is een stijging van 3,3%, oftewel €11 ten opzichte van de slotkoers van vrijdag. Op de CBoT staat het decembercontract tarwe op een plus van 5% met een actuele koers van $8.71,50 per bushel (circa €323 per ton). Maïs staat circa 1,5% in de plus terwijl bij soja de prijsstijging ten opzichte van de koers voor het weekend onder de 0,5% blijft.
Over de reden van de plotselinge prijsstijging zijn vrijwel alle analisten het eens, dat is het opblazen van de graandeal door Rusland. De grote vraag is: hoe nu verder? "Civiele vrachtschepen mogen nooit een militair doelwit zijn of gegijzeld worden. Voedseltransport moet doorgaan", tweette Amir Abdullah die vanuit de VN de graandeal coördineert. De VN maakte bekend dat er voor twaalf schepen die uit Oekraïne vertrokken zijn en vier schepen die onderweg zij naar Oekraïne een noodplan is om de doorvaart te garanderen. In totaal in er 350.000 ton graan onderweg uit Oekraïne.
Chantage
De VS beschuldigt Rusland ervan dat het voedsel inzet als wapen in de oorlog. De Oekraïense president Zelensky beschuldigt het Kremlin ervan dat het 'de wereld chanteert met honger'. Rusland wijst de beschuldigingen van de hand en zegt dat door de schade die de Zwarte Zeevloot heeft opgelopen met de drone-aanval, de veiligheid in het gebied niet langer gegarandeerd kan worden. De Franse minister van Landbouw liet vandaag weten dat er gewerkt wordt aan verdere uitbreiding van de aanvoer over land, bijvoorbeeld per spoor via de Oekraïense grens met Roemenië en/of Polen. Een woordvoerder van het Duitse ministerie van Transport stelt dat de voorkeur van Berlijn uitgaat naar het openhouden van de Zwarte Zeehavens. "Uiteindelijk is de route van Oekraïne naar de Noordzeehavens de langste en dus ook de duurste en moeilijkste. De korte routes hebben de voorkeur", zo tekende Reuters op uit de mond van de woordvoeder tijdens een persconferentie.
Geen nieuwe verzekeringen
Scheepsverzekeraar Ascot wil voorlopig geen nieuwe schepen in verzekering nemen voor afvaart naar Oekraïne. "Vanaf vandaag zetten we het schrijven van offertes voor de verzekering van nieuwe scheepsladingen op pauze totdat we beter zicht hebben op wat de laatste ontwikkelingen betekenen", zei Chris McGill die verantwoordelijk is voor vrachtverzekeringen bij Ascot tegen persbureau Reuters. "Verzekeringen die al zijn afgegeven, blijven wel staan." Ook de offertes die zijn afgegeven blijven de normale termijn van zeven dagen geldig, al meldt McGill wel dat er vorige week al minder offertes zijn aangevraagd.
Ascot en makelaar Marsh hebben sinds eind juli een speciale regeling waarmee tot $50 miljoen aan vracht verzekerd kan worden. De speciale regeling waarmee het verzekeringsrisico door verschillende partijen op Lloyd's verzekeringsmarkt gedeeld wordt, is tot op heden door een aanzienlijk deel van de schepen gebruikt.