Shutterstock

Achtergrond Mosselen

Perfecte mosselen zorgen voor hogere prijs

23 September 2021 - Kimberly Bakker

De mosselen zijn dit jaar nagenoeg perfect. Dat werd tijdens de start van het officiële mosselseizoen begin juli al bekend. Nu blijkt dat de ook de kwekersprijzen een stap naar boven doen, ten opzichte van afgelopen jaar. Op het gebied van consumptie valt nog veel te winnen. Daarom wordt over drie weken de Nationale Mosselweek georganiseerd. "In de leeftijdsgroep van 25 tot 35 jaar zijn nog genoeg kansen", vertelt Tilly Sintnicolaas van het Nederlands Mosselbureau.

De eerste Zeeuwse mosselen werden donderdag 8 juli aan land gebracht. Het mosselseizoen werd daarmee officieel afgetrapt. En de eerste reacties waren lovend, zowel over de kwaliteit als over de opbrengst. "De kwaliteit van de mosselen is dit jaar fenomenaal. We zien vispercentages van 30% tot 35%. Zowel op de Oosterschelde als in de Waddenzee ziet het er goed uit", vertelde mosselkweker Jan Schot, tijdens de opening van het mosselseizoen in Yerseke.

Vandaag de dag zijn die reacties nog net zo lovend. "Ja, het is echt nog zoals aan het begin. Dat is voor iedere partij in de keten heel fijn", zo vertelt Tilly Sintnicolaas van het Nederlands Mosselbureau. Dat die kwaliteit zo goed is, heeft te maken met de weersomstandigheden van het voorjaar. "Het koude voorjaar, afgewisseld met regen en zonneschijn, heeft namelijk gezorgd voor een overvloedig voedselaanbod voor de groei van de mosselen."

Prijzen liggen iets hoger
Begin juli kon nog niets gezegd worden over de gemiddelde prijzen. Inmiddels wel. "De gemiddelde prijs, zoals de kweker 'm ontvangt, ligt fors boven het niveau van afgelopen jaar. Ik kan geen exacte bedragen of percentages noemen, maar dat het hoger is, weet ik zeker. Dat wordt overigens niet in alle gevallen doorberekend aan de consument. Die keuze ligt bij de retail. Voor veel supermarkten zijn mosselen een zogenaamde 'traffic maker'. Daardoor zijn ze vaak in de aanbieding. Over de gehele linie verwacht ik wel iets hogere prijzen", aldus Sintnicolaas.

Overigens mag over de prijzen en kwaliteit van het afgelopen seizoen ook niet geklaagd worden. "Ondanks de coronapandemie nam de afzet bij de retailers in België en Nederland sterk toe", vertelde Addy Risseeuw, voorman van de Zeeuwse mosselkwekersvereniging, een paar maand terug bij de start van het officiële mosselseizoen. "Daarmee kon de horecasluiting alsnog redelijk gecompenseerd worden."

'Mosselen zijn super duurzaam'
Samengevat: de kwaliteit is dit jaar uitstekend en de prijzen zijn goed. De consumptie daarentegen kan nog beter, vooral bij jongeren. Daarom wordt de Nationale Mosselweek georganiseerd door het Nederlands Mosselbureau en milieuorganisatie Good Fish. Van 18 tot en met 24 oktober roepen de partijen restaurants in Nederland op om duurzame vis te serveren. "Mosselen passen daar uitstekend tussen", melden ze bij Good Fish. "Door de Netflix-documentaire 'Seaspiracy' denken consumenten dat ze moeten stoppen met het eten van vis. Dat is niet zo." Bij Good Fish vinden ze dat wanneer consumenten vis willen eten, er gekozen moet worden voor duurzame soorten. De mossel valt daaronder. "Mosselen leveren geen schade aan het milieu, er is geen overbevissing, ze filteren hun eigen voedsel uit het water, zijn zuiverend voor het water en er worden geen chemische middelen toegepast."

Maar jongeren zijn nog geen fan van mosselen. Good Fish: "Daarom doen we het dit jaar anders. We promoten niet de traditionele mosselpan, maar laten een kleiner hapje zien. We willen jongeren laten zien wat nog meer mogelijk is met mosselen." Sintnicolaas vult aan: "We zien dat er kansen zijn bij de leeftijdsgroep van 25 tot 35 jaar. Daar zit de mossel nog niet in hoofd. Als we het op een eigentijdse manier presenteren, hopen we dat het aanspreekt. En, het is ook nog eens een mooie vleesvervanger." Uiteindelijk moet de promotie ervoor zorgen dat de mosselsector kan blijven investeren in duurzame technieken, zoals mosselzaad-invanginstallaties (mzi's).

Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Kimberly Bakker

Kimberly Bakker is content coördinator bij Foodbusiness. In haar dagelijkse leven speelt sport een belangrijke rol en voeding is voor een optimale prestatie uiteraard van groot belang. Met analyses over bijvoorbeeld de grondstoffenmarkt, achtergronden bij het nieuws en interviews met startups geeft ze duiding aan de gehele ‘foodbusiness’.

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden