Bjoern Wylezich / Shutterstock.com

Nieuws Sectorprognose ABN Amro

Faillissementen kleinere foodbedrijven verwacht

18 November 2022

ABN Amro verwacht een toename van het aantal faillissementen van levensmiddelenbedrijven, vooral van de kleinere. Vooralsnog lukt het hen nog om de hogere energie- en inkoopkosten deels door te rekenen aan afnemers, maar nu de koopkracht van consumenten afneemt lijkt de wal het schip te keren. De gesprekken met supermarkten zullen steviger verlopen en het wordt moeilijker voor levensmiddelenfabrikanten om de hogere kosten door te rekenen. Dat stelt de bank in de nieuwe Sectorprognose Food 2023.

In 2023 zullen veel van de kosten voor de voedingsmiddelenindustrie naar verwachting licht dalen, maar wel op een hoog niveau blijven. Zo liggen de energieprijzen op een lager niveau dan het hoogtepunt eerder dit jaar, nemen de kosten voor containervervoer af en dalen ook de wereldprijzen voor agrarische grondstoffen. De kosten voor arbeid blijven echter wel stijgen als gevolg van een hoger minimumloon en blijvende schaarste op de arbeidsmarkt. Dit vormt vooral een probleem voor bedrijven met een lage automatiseringsgraad waar nog veel handmatig werk verricht wordt.

44% levensmiddelfabrikanten kan kosten nog doorberekenen
Minder levensmiddelenfabrikanten kunnen hun kosten doorberekenen in de afzetprijzen, blijkt uit een enquête van het CBS. In het eerste kwartaal van dit jaar kon ongeveer de helft van de bedrijven dit, in het derde kwartaal van het jaar was het 44%. Dit zet de toch al lage marges in de sector verder onder druk en beperkt de budgetten voor bijvoorbeeld innovatie en verduurzaming.

De stijgende kosten voor energie, grondstoffen en lonen in combinatie met een dalende koopkracht zetten de marges in de foodsector onder druk. Voor de gehele sector wordt in 2023 een kleine krimp van 1 procent in productievolume verwacht.

De nieuwe Sectorprognose Food 2023 van ABN Amro.

  • Waar in het eerste kwartaal van 2022 de helft van de bedrijven aangaf kosten voor energie, grondstoffen en lonen door te kunnen berekenen, geldt dit in het derde kwartaal slechts voor 44 procent
  • Door daling in het horecabezoek slaat de volumestijging van 2022 in de drankindustrie (+9 procent) om in krimp (-2 procent) in 2023. Ook de zuivelindustrie (-1 procent) krimpt doordat de dalende koopkracht druk zet op de vraag- en aanbodkant
  • In de vleesverwerkende industrie (-1 procent) dalen de volumes naar verwachting licht, terwijl groente en fruit (+2 procent) groeit door de kleinere prijsstijging
Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten
foodbusiness.nl

Linda van Eekeres

Reageer op dit artikel

Om te reageren op dit artikel moet u ingelogd zijn.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

Blijf op de hoogte

Mis niets en schrijf u in voor onze gratis dagelijkse nieuwsbrief