Shutterstock

Nieuws Rabobank

'Producent de dupe bij prijs beheersen én verhogen'

16 September 2022 - Linda van Eekeres

Het lijkt een duivels dilemma: houden de supermarkten hun pogingen om de consumentenprijsinflatie onder controle te houden vol, dan wordt het lastig voor producenten om hun gestegen kostenniveaus gedekt te krijgen. Maar ook als retailers de kostenverhogingen juist wel doorberekenen aan de consument, kan dat vervelende gevolgen hebben voor voedingsproducenten. Dat stellen economen van RaboResearch in een foodupdate.

Het is al in de cijfers terug te zien dat consumenten voor hun boodschappen kiezen voor goedkopere kanalen en producten, het zogenoemde downtraden. De RaboResearch-economen houden er rekening mee dat het besteedbaar inkomen in Nederland wel 10% kan gaan dalen. "De echte verschuiving in de consumentenvraag zal naar verwachting de komende maanden dus nog moeten komen."

Marktonderzoeksbureau IRI stelt dat het marktaandeel van discounters in Nederland met 0,6 procentpunt is gestegen naar 15,3%. In de supermarktwereld is dat een enorm verschil, aldus de economen. Huismerken worden meer verkocht en in sommige categorieën koopt de consument gewoon minder.

Gasprijs grote boosdoener
Terwijl supermarktketens prijzen in het basisassortiment willen bevriezen of zelfs verlagen, lopen de kosten in de voedingsindustrie juist verder op, geven de economen aan. "Momenteel is vooral de gasprijs een grote boosdoener. De oplopende energiekosten raken niet alleen de bakkers met gasgestookte ovens. Alle voedingsmiddelen die worden verwarmd, gekoeld, vervoerd en/of verpakt hebben direct of indirect met die gasprijs te maken. Voedingsproducenten gaan voor hun derde, vierde, misschien wel vijfde ronde prijsverhogingen naar hun afnemers."

"Houden de supermarkten hun pogingen om de consumentenprijsinflatie onder controle te houden vol, dan wordt het lastig voor producenten om hun gestegen kostenniveaus gedekt te krijgen. Meer fabrikanten worden dan mogelijk gedwongen om hun productie (tijdelijk) te staken, omdat de kosten niet meer opwegen tegen de opbrengsten", stellen de economen.

Als foodretailers de kostenverhogingen wel doorberekenen aan de consument, zal die zijn aankoopgedrag nog verder veranderen. Dat zal onaangename gevolgen hebben voor verschillende productcategorieën en verkoopkanalen en uiteindelijk doorwerken naar voedingsproducenten, aldus de economen.

Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Linda van Eekeres

Linda is eindredacteur van Foodbusiness. Daarnaast schrijft zij artikelen, met de focus op logistiek, markttendensen en de invloed van politieke beslissingen op de voedingsmiddelenindustrie.

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden