Het aantal slagers in Nederland daalt nog steeds, zij het veel minder hard dan voorheen. De slagers die blijven, zoeken in toenemende mate afzet via het internet.
Het eeuwenoude slagersvak kan met recht gezien worden als een ambacht. Door de opkomst van supermarkten sloten de afgelopen decennia tal van slagers hun deuren. Deze dalende trend lijkt nu te stoppen, of in elk geval af te vlakken. Dit effect wordt versterkt door corona, waardoor consumenten in toenemende mate hun boodschappen in speciaalzaken in plaats van de supermarkten doen.
De afgelopen 3 jaar stopten 3% van de slagers in Nederland, wat neerkomt op 65 bedrijven, zo blijkt uit cijfers van BoldData. Er zijn nu nog 2.140 slagersbedrijven over. Tussen 2008 en 2017 ging de dalende trend veel sneller, toen verdwenen maar liefst 400 slagerszaken. In Zuid-Holland zijn de meeste slagers te vinden, in Flevoland het minst en dat is voor deze relatief jonge provincie niet vreemd.
Online in opkomst
Ondertussen beproeven 113 slagers in Nederland hun geluk online door middels een webshop andere afzetkanalen aan te boren. Dit is een stijging van 6,2%. Ook de Groene Weg, marktleider in Nederland in biologisch vlees, heeft begin mei de deuren van haar webshop voor biologisch vlees en vleeswaren geopend.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.