Voor Bolletje zijn kruidnoten niet langer specifiek een product voor de periode rondom Sinterklaas, het is een najaarsproduct geworden. De chocoladevariant kruidnoten hebben met 52% een groter aandeel in het voorseizoen gekregen, in vergelijking tot de 'naturel' kruidnoten.
Na de intocht van Sinterklaas is de populariteit van zogenaamde 'naturel' kruidnoten gestegen, tot een marktaandeel van 56%. De omzet groeit elk jaar; Bolletje realiseerde afgelopen jaar een stijging van 12%, ten opzichte van het jaar daarvoor. Ook ziet de producent van kruidnoten de vraag uit het buitenland stijgen. Zo levert Bolletje onder meer aan Duitsland, Italië, Engeland en Denemarken. Kruidnoten zijn in deze landen niet gebonden zijn aan 5 december, maar zijn een lekkernij voor rondom de feestdagen. Bolletje signaleert dat deze landen behoudender zijn qua smaakvariatie, maar verwacht tegelijkertijd ook dat daar komende jaren verandering in komt.
Geen associatie met Sinterklaas
De producent ziet namelijk een grote opmars in vernieuwde smaken, zoals red velvet, truffel, kokos en oma's appeltaart. "We merken in de verkopen dat deze kruidnoten juist vroeg in het seizoen worden gekocht. Terwijl Sinterklaas nog niet in het land is, en we volop genieten van de nazomer. Wij denken dat consumenten die smaken minder specifiek associeren met Sinterklaas. In de verkoopcijfers zien we ook dat onze 'normale' kruidnoten populairder zijn rondom Sinterklaas. Vandaar dat wij denken dat deze kruidnoten meer een Sinterklaasproduct zijn, net als chocoladeletters," aldus Geert Jan Zandbergen, marketingmanager.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.