Albert Heijn

Nieuws Consumentengedrag

Groot deel consumenten vindt gezond eten te duur

2 Juli 2021 - Kimberly Bakker

Adviesbureau AlixPartners deed onderzoek naar de reden waarom consumenten wereldwijd wel interesse hebben in een gezondere levensstijl, maar de producten uiteindelijk niet kopen. Het resultaat? Veel van hen vinden de producten gewoonweg te duur. Ook kan het assortiment uitgebreider, vooral als het gaat om diepvriesmaaltijden.

Bijna de helft van de consumenten in de zes grootse markten ter wereld gelooft dat een gezonde levensstijl belangrijker is geworden het afgelopen jaar. Echter, slechts 21% van hun uitgaven gaat naar gezonde voeding en non-foodproducten. Dat blijkt uit een nieuw onderzoek van adviesbureau AlixPartners. Als reden daarvoor wordt de prijs genoemd. Ongeveer 35% van de respondenten vindt gezonde producten nog te duur. Daarnaast geeft 22% aan niet altijd te weten of een product gezond of ongezond is. Ook het gebrek aan beschikbaarheid van gezonde voeding is een reden dat het niet in het winkelmandje beland (21%).

Meer gezonde diepvriesmaaltijden
De consumenten zijn vooral van mening dat er meer gezonde diepvriesmaaltijden in het schap moeten komen. Ongeveer 56% van de ondervraagde consumenten wereldwijd beweerde dat er een gebrek is aan deze zogenaamde 'tv-diners'. Daarentegen maakte slechts 46% van de consumenten dezelfde bewering met betrekking tot gezonde zoetwaren. Van die 46% geeft 36% aan dat ze geen behoefte hebben aan een groter aanbod van gezonde zoetwaren. Dit omdat die producten associëren met 'lekkernijen en plezier', in plaats van met 'gezondheid'. Vooral in Frankrijk (61%), het Verenigd Koninkrijk (54%) en de Verenigde Staten (49%) is vraag naar gezondere diepvriesmaaltijden.

In Duitsland is juist meer vraag naar alternatieven voor zoute snacks. Ongeveer 40% van de Duitse respondenten heeft daar behoefte aan. In Italië staan vlees- en visproducten met 58% bovenaan de lijst en in China is juist veel vraag naar alternatieven voor zuivel en eieren. Maar liefst 91% van de consumenten is daarnaar op zoek. Voor allen geldt dat de prijs de grootste barrière is om het op dit moment constant te kopen.

"Consumenten weten steeds beter wat nodig is om gezond te zijn en ze hebben een sterk verlangen om een ​​gezondere levensstijl te omarmen. Maar doordat velen die gezondheidsproducten nog steeds als niche beschouwen, is er duidelijk nog een lange weg te gaan voordat gezonde producten een groter deel van de portemonnee van de consument innemen", zo concluderen de onderzoekers in het rapport.

Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Kimberly Bakker

Kimberly Bakker is content coördinator bij Foodbusiness. In haar dagelijkse leven speelt sport een belangrijke rol en voeding is voor een optimale prestatie uiteraard van groot belang. Met analyses over bijvoorbeeld de grondstoffenmarkt, achtergronden bij het nieuws en interviews met startups geeft ze duiding aan de gehele ‘foodbusiness’.

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden