Producent van Nestlé heeft in de eerste drie kwartalen van dit jaar een 1,9% lagere omzet geboekt dan in dezelfde periode vorig jaar. Het bedrijf wil de volumegroei verbeteren en zet ook het fors het mes in het personeelsbestand, er verdwijnen wereldwijd 16.000 banen.
De omzet bedroeg in de eerste negen maanden van dit jaar 65,9 miljard Zwitserse frank (circa €71 miljard). Dat is een daling van 1,9% ten opzichte van vorig jaar. In alle regio's daalde de omzet. Van de productgroepen waren alleen de verkopen van Nespresso beter dan in de eerste drie kwartalen van 2024. Ook wanneer er alleen naar het derde kwartaal wordt gekeken, lag de omzet lager.
"De wereld verandert en Nestlé moet sneller veranderen. Dit betekent dat we de komende twee jaar moeilijke maar noodzakelijke beslissingen moeten nemen om het personeelsbestand te verkleinen", aldus Philipp Navratil, die sinds vorige maand de scepter zwaait bij Nestlé, in een verklaring bij de jaarcijfers. De krimp van het personeelsbestand maakt deel uit van een grotere kostenbesparing. De doelstelling daarvan wordt verhoogd van 2,5 naar 3 miljard Zwitserse frank (circa €3,2 miljard) tegen eind 2027.
Nestlé wil in de komende twee jaar het personeelsbestand met 16.000 medewerkers verkleinen, 6% van het totaal. Met 12.000 zijn het vooral kantoorbanen en daarnaast verdwijnen 4.000 banen in de productie en toeleveringsketen.
De beurskoers van de onderneming is de laatste vijf maanden flink gezakt (zie grafiek). Na de aankondiging zat vandaag (16 oktober) het aandeel in de lift.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.