In Nederlandse supermarkten is in de eerste helft van 2025 €820 miljoen uitgegeven aan biologische producten. Dat is 3,5% van alle bestedingen. Daarmee is het aandeel biologische producten iets gestegen vergeleken met dezelfde periode vorig jaar, toen dat 3,2% was.
Dat meldt het CBS op basis van de BioMarktMeter en de Monitor Duurzaam Voedsel, uitgevoerd in samenwerking met Wageningen Social & Economic Research.
Van 2018 tot en met 2024 was het aandeel biologisch in de verkopen gemiddeld 3%. Biologische eieren hebben met 17,3% het grootste aandeel, gevolgd door koffie en thee (6,5%). In 2018 hadden biologische eieren nog een marktaandeel van 13,2%.
De verkoop van biologische aardappelen, groente en fruit is in de eerste helft van dit jaar het meest toegenomen (van 4,7% naar 5,5%), daarna vis (van 2,5% naar 3,2%) en koffie en thee (van 5,9% naar 6,5%).
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.