Shutterstock

Nieuws Grondstoffen

Interfood en Numidia behalen lager resultaat

Gisteren 12:00 uur - Klaas van der Horst

Waar zuivelhandel Hoogwegt het resultaat over boekjaar 2023/24 sterk zag stijgen, blijken collega-bedrijven Interfood en Numidia het iets lastiger te hebben gehad. Interfood zag de nettowinst dalen (maar verdiende toch nog meer dan Hoogwegt). Numidia raakte zelfs in de rode cijfers, voor het eerst in zijn bestaan.

Lees Foodbusiness 14 dagen gratis

Maak gratis én vrijblijvend 14 dagen kennis
met onze marktinformatie

Onbeperkt alles lezen?

Kies het abonnement dat het beste bij u past

  • Toegang tot alle Premium marktinformatie
  • Technische Analyse van grondstoffen en valuta
  • Inzicht in actuele prijzen en noteringen
Voordeligste keuze
Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Hoogwegt blijft met een omzet van €3,2 miljard over het gebroken boekjaar 2023/24 nog altijd 's werelds de grootste zuivelhandelaar, maar Interfood komt daar met een omzet van bijna €3,1 miljard over 2024 (€3,005 miljard in 2023) akelig dicht bij in de buurt. De winstgevendheid van Interfood is daarbij hoger in de laatste jaren. Het jaar 2023 was een jubileumjaar en qua resultaat ook een topjaar, met een nettowinst van €71,5 miljoen. Boekjaar 2024 was wel minder, maar met een nettowinst van €36,5 miljoen werd ook geen sneu resultaat binnengehaald. Het was zelfs het tweede beste jaar in de geschiedenis van Interfood. De zuivelhandelaar uit Bladel verkocht wel minder product: 1.111.600 ton, tegenover 1.155.800 ton in 2023.

Collega Numidia uit het Limburgse Herten zag de omzet stijgen van €914 miljoen naar €1,1 miljard. Het verkocht met 442.000 ton ook een fors groter productvolume (+26%), maar toch werd voor het eerst in het bestaan een verlies geboekt. Dat kwam uit op €13,5 miljoen, tegenover €16 miljoen in de plus in 2023. Voor Numidia was dit aanleiding om intern een aantal veranderingen door te voeren, schrijft CEO Han van Hagen. Er wordt voortaan gehandeld in kortere cycli, met een kleiner team, terwijl lagere limieten worden gehanteerd bij de uitvoering van transacties.

De aanpassingen zijn nodig om sneller te kunnen reageren op de grilligheid van de markt. Er zijn te veel plotse verstoringen. Van Hagen ziet ook steeds meer tekenen van een soort deglobalisering, met overal nieuwe beperkingen en barrières. Dit vergt van een handelsbedrijf een ander soort optreden.

Interfood maakt geen melding van grote interne aanpassingen of verschuivingen, maar ziet ook het klimaat waarin moet worden geopereerd steeds ingewikkelder worden. 

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden