Shutterstock

Analyse Logistiek

Vroeg hoogseizoen geeft containertarieven impuls

17 Mei 2024 - Linda van Eekeres

De containerprijzen lieten vorige week, voor het eerst sinds januari, al een flinke stijging van 16% zien; deze week klimmen de spottarieven opnieuw behoorlijk, met 11%. De snelheid waarmee de tarieven stijgen maakt de transportwereld een beetje nerveus. Het lijkt erop dat het hoogseizoen dit jaar vroeg is. De door de VS aangekondigde importtarieven voor bepaalde 'strategische goederen' als elektrische auto's en zonnepanelen uit China deze week helpen niet om de markt kalm te houden. 

Lees Foodbusiness 14 dagen gratis

Maak gratis én vrijblijvend 14 dagen kennis
met onze marktinformatie

Onbeperkt alles lezen?

Kies het abonnement dat het beste bij u past

  • Toegang tot alle Premium marktinformatie
  • Technische Analyse van grondstoffen en valuta
  • Inzicht in actuele prijzen en noteringen
Voordeligste keuze
Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

De Drewry World Container Index staat nu op $3.511 per 40 voets-container. De spottarieven vanuit China naar zowel Europa en de Verenigde Staten stegen scherp (circa 12%). Verschillende analisten wijzen erop dat bestellingen vooruit zijn geschoven door onzekerheid, vooral door de situatie in het Midden-Oosten. Dit terwijl er al extra beslag wordt gelegd op de beschikbare capaciteit doordat veel rederijen hun containerschepen tussen China en Europa laten omvaren via Kaap de Goede Hoop. Waar er eigenlijk overcapaciteit was in de markt, ontstaat er zo toch krapte.

Hogere invoerrechten VS Chinese elektrische auto's
De oplaaiende handelsoorlog tussen het westen en China baart de vervoerssector ook zorgen. Deze week kondigde president Biden aan dat de Amerikaanse invoerrechten op Chinese elektrische auto's dit jaar worden verviervoudigd tot 100%. Het tarief op staal en aluminium wordt 25% (een verdrievoudiging). De invoerrechten op halfgeleiders en zonnepanelen verdubbelen naar 50%.

Ook de EU broedt hogere invoertarieven op Chinese elektrische auto's. China zou de economische groei van het land aanjagen door onder meer goedkope elektrische auto's en staal op de wereldmarkt te dumpen en de Chinese maakindustrie overheidssteun te geven, liet voorzitter van de Europese Commissie Ursula von der Leyen op 6 mei in een verklaring weten na afloop van een bezoek van president Xi. "Europa zal niet aarzelen om moeilijke beslissingen te nemen om haar economie te beschermen en veiligheid te waarborgen", aldus Von der Leyen.

Behalve over het oplaaien van de handelsoorlog tussen China en de VS, zijn er ook zorgen over de opstoppingen in havens aan de Middellandse Zee en in Zuidoost-Azie en over materiaalschaarste. Daarbij dreigen er stakingen aan de oostkust van de VS.

Volgens Emily Stausbøll, senior analist bij Xeneta hebben verladers lessen getrokken uit de coronapandemie en vullen zij nu voorraden (voor)tijdig aan waardoor het hoogseizoen, normaliter in het derde kwartaal, naar voren is geschoven. Na de pandemie waren de voorraden hoog en de bestedingen laag. Volgens Stausbøll hebben verladers 2023 gebruikt om de voorraadniveaus terug te brengen en is er nu weer ruimte in de magazijnen om een buffer op te bouwen. "Het risico van te veel op voorraad is aanlokkelijker dan dat goederen te laat aankomen."

Volgens de analist werpen recentelijke onverwachte black swan events (onverwachte gebeurtenissen met grote negatieve impact) een schaduw over de transportsector. Behalve de situatie in de Rode Zee zijn er ook nog steeds restricties voor het Panamakanaal vanwege droogte. Ze noemt ook de handelsoorlog tussen de Verenigde Staten en China. En wie weet wat er dit jaar nog kan gebeuren, benadrukt Stausbøll.

Temu verlegt focus van VS naar Europa
Ook in de luchtvracht stijgen de tarieven. De hogere tarieven worden volgens Freigtos gedreven door meer online bestellingen door particulieren. In de zomer wanneer er meer mensen reizen, stijgt ook de luchtvrachtcapaciteit. Verder zou er binnenkort weleens meer ruimte kunnen komen aangezien de app van het Chinese platform Temu - dat goedkope spullen aanbiedt en enorm populair is in de VS - naar verluidt net als TikTok een ban van de Amerikaans overheid kan verwachten. Temu verlegt nu alvast de focus naar Europa.

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden