Linda van Eekeres

Achtergrond Ondernemen

Duurzaamheid duidelijke trend op Horecava

11 Januari 2024 - Linda van Eekeres

Hoewel de consument vooral bezig is met de prijs van een product, is duurzaamheid een duidelijke trend die ook terug te zien is op de Horecava. Meestal zijn het niet de consumenten die op de verduurzaming staan, maar grote producenten die bijvoorbeeld CO2-reductiedoelen willen halen of (overheids)instellingen die zo duurzaam mogelijke producten willen aanbieden in de kantine.

Trends die daarmee samenhangen zijn plantaardige voeding en streekproducten. De grootste horecabeurs in Nederland wordt deze week tot en met vandaag gehouden in de Rai in Amsterdam. Foodbusiness maakte een rondje op de beurs en sprak met een aantal ondernemers.

De stand van Foodtrend pakt uit met duurzame cashewnoten uit Tanzania. Foodtrend is een van de vier bedrijven van Monchy Food Company die zich bezighouden met verpakken, import, export en distributie van onder meer noten, pinda's en gedroogd fruit, in totaal negenhonderd producten. Foodtrend verwerkt en verpakt noten waaronder dus cashews en gedroogd fruit in twee fabrieken in Nederland.

Duurzame cashewnoten die niet omreizen
Cashewnoten maken vaak een lange reis van Afrika waar ze geteeld worden, naar Azië waar ze gepeld worden en vervolgens naar Europa. Foodtrend heeft een eigen fabriek in Tanzania waar gepeld wordt. Zo wordt naar eigen zeggen 60% CO2 bespaard. Ook wordt voedselverspilling tegengegaan door alle cashewnoten te kopen van de boer (ook de kapotte en minder mooie), restproducten te gebruiken en boeren een eerlijk loon te betalen. 

Jumbo, afnemer van Foodtrend, heeft toevalligerwijs vandaag bekendgemaakt dat voortaan een groot deel van de cashews van het huismerk (circa 1.000 ton per jaar) gepeld en rechtstreeks uit Tanzania komt. Jumbo wil in de productketens in 2030 50% minder CO2 uitstoten dan in 2022. De supermarktketen schrijft in een persbericht: "Alleen voor Jumbo gaat dit om 63 zeecontainers op jaarbasis die voortaan een omweg via Azië van maar liefst 11.000 kilometers vermijden. Dat betekent een vermindering van de CO2-uitstoot in het transport met 62% of wel 174 ton per jaar."

Paul Dekker, accountmanager bij Foodtrend ziet meer vraag naar biologisch en duurzaam, vanuit de detailhandel, maar vooral ook bij een aantal instellingen, zoals van gemeentes, die hun leveranciers verplichten om duurzame producten te leveren. "Vanuit de foodservice nog niet heel erg, want daar is de prijs meestal het belangrijkste. Toch zijn er wel restaurants die duurzame keuzes maken, bijvoorbeeld voor verpakkingen." 

Dekker vertelt dat de onderneming de ambitie heeft om in 2030 40% à 50% duurzaam in te kopen. Een voorbeeld daarvan is groentechips die (nu nog) uit Thailand komt. Het bedrijf is momenteel bezig met een fabriek in Nederland die ook groentechips kan maken.

Brood met Zeeuws zeewater
Op de beurs is ook Spelt Bakkerij te vinden. Spelt verwijst hier naar de achternaam van de familie die het bedrijf runt, er wordt gewerkt met tarwebloem. De andere ingrediënten zijn natuurdesem en in plaats van zout en water, zeewater uit de Oosterschelde. Alles komt binnen 40 kilometer van het Zeeuwse bedrijf vandaan. Het eigen concept heet Pain de Mer.

Er wordt bijna niet aan de retail geleverd, op supermarkten in de regio na. De voornaamste afnemers zijn horecabedrijven en groothandels. Een van de redenen is dat de onderneming 'alleen producten volledig onder eigen naam' wil leveren, vertelt Ivan Spelt, zoon van de bedenker van het concept. De onderneming is in een jaar of tien van dorpsbakker met een winkel uitgegroeid tot een regionale leverancier. De winkel hebben ze laten vallen omdat het te druk werd. Nu wil het bedrijf een volgende stap zetten met het streekproduct en 'doorgroeien naar heel Nederland'.

Jonge slagers geïnteresseerd in vleesvervangers
Even verderop staat Leo van Etten, oprichter van Mind Your Meat dat basisingrediënten levert voor vleesvervangers op basis van tarwe en erwteneiwit. Klanten zijn onder meer Hema (via Lekkerland) en Spar. Van Etten wijst naar de overbuurman op de beurs, vegan snackproducent Captain Food: "Daar maken wij drie private label artikelen voor, naar hun eigen recept."

Hij eet, naar eigen zeggen, van twee walletjes, want hij is ook eigenaar van slagerszaak De Nieuwe Slager. Volgens hem worden flexitariërs die meerdere dagen per week geen vlees eten 'een enorme doelgroep'. Niet alleen vanwege het duurzaamheidsaspect en omdat het gezonder is om niet te veel vlees te eten, maar ook vanwege de prijs. Volgens Van Etten bestaat een groot gedeelte van de prijs van vleesvervangers uit ontwikkelings- en marketingkosten. "Ik weet zeker dat uiteindelijk het goedkoper wordt dan vlees."

Op de Horecava heeft hij 'superleuke reacties' gehad van cateraars en restaurants. Ook is er interesse van een supermarkt waarmee ze nog niet mee werkten. Laatst stond hij op een slagersbeurs en daar was het een stuk lastiger. "Wat ik echt zie, is dat de oude garde het niet zo ziet zitten. De nieuwe generatie slagers is wel geïnteresseerd."

Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Linda van Eekeres

Linda is eindredacteur van Foodbusiness. Daarnaast schrijft zij artikelen, met de focus op logistiek, markttendensen en de invloed van politieke beslissingen op de voedingsmiddelenindustrie.

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden