Aldi verkocht onder het huismerk Milsani al zuivel met het On the way to PlanetProof-keurmerk van FrieslandCampina. Nu werken ze ook samen met het zuivelbedrijf aan een project voor kruidenrijk grasland. Het eerste jaar van het vijfjarige project zit erop. Tijd om de balans tot nu toe op te maken met Erna van der Wal, hoofd Corporate Responsibility & Quality Assurance bij Aldi.
Aldi Nederland heeft sinds 2019 zuivel met het PlanetProof-keurmerk. Van de vla, melk en yoghurt is momenteel 65% PlanetProof of biologisch en bij de kaas is dat 8%. De groente en fruit uit Nederland is bijna allemaal voorzien van het keurmerk. "We zijn gaan kijken wat we samen met FrieslandCampina nog meer konden gaan doen", vertelt het hoofd Corporate Responsibility van Aldi over de totstandkoming van het project Kruidenrijk Grasland. "We hebben gesprekken gevoerd met o.a. LTO en NAJK (via het samenwerkingsverband 'Waardecreatie in Ketens'); we hebben de boerenprotesten gehad; er is de roep om een beter verdienmodel voor boeren. Dat kwam allemaal bij elkaar. We zijn gaan kijken naar wat de wensen zijn uit de praktijk. Bovendien is het voor ons als supermarkt van belang dat we dit project goed kunnen uitleggen aan de klant."
43 melkveehouders van FrieslandCampina zijn een jaar geleden begonnen met het inzaaien van kruidenrijke mengsels op in totaal 80 hectare weiland. Na het eerste jaar zijn de eerste resultaten van het project volgens FrieslandCampina positief. De melkveehouders hebben minder droge grond, meer bijen, vogels en vlinders in de wei en gebruiken minder (kunst)mest. Verder draagt het bij aan de gezondheid van de koe.
Het Kruidenrijk Grasland-project wordt niet op de zuivelverpakkingen gepromoot en dat is vooralsnog ook niet de bedoeling. Alleen al omdat het geen gescheiden melkstroom is, zoals PlanetProof, Weidemelk of biologisch. "De melk is uitgesmeerd over de hele kaas- en zuivelcategorie van melk van FrieslandCampina. De deelnemers zijn niet alleen PlanetProof-boeren."
In de andere landen waar de Duitse discounter actief is, wordt er niet geëxperimenteerd met kruidenrijk grasland. "Het project is alleen in Nederland. We zijn naar mijn weten zelfs de enige supermarkt die dit doet. Als je Nederland vergelijkt met Aldi Duitsland, dan focussen ze daar met name op dierenwelzijn." Van der Wal heeft onlangs het project aan collega's uit andere landen gepresenteerd. "Het wordt als een mooi voorbeeld gezien van ketensamenwerking."
De supermarktketen heeft zich voor vijf jaar verbonden aan het experiment om volop te kunnen leren van de effecten van kruidenrijk grasland, maar vooral ook om continuïteit te bieden, geeft Van der Wal aan. Daarnaast biedt de lengte van het project volgens haar ook houvast om het intern en voor klanten tastbaar te maken. Aldi vergoedt de kosten van de boeren en verzorgt de communicatie over het project naar de klant. Dat laatste is voor Aldi redelijk nieuw. Pas sinds een aantal jaar heeft de supermarktketen een uitgebreide marketingafdeling en verschenen de eerste commercials. Van der Wal: "In algemene zin merkten we dat er veel vooroordelen waren over Aldi: dat het lelijke winkels waren en niet dichtbij. Terwijl er inmiddels vijfhonderd winkels zijn en de meeste helemaal gemoderniseerd zijn. We hebben gemerkt dat als we dat niet vertellen, het niet in de hoofden zit."
Volgens Van der Wal bestaat er ook een misvatting onder klanten dat duurzaam en goedkoop niet samengaan. "We hebben een klein en uitgekiend assortiment, efficiënte logistieke processen en geen poespas in de winkel. Daarom is de prijs laag. De prijs is belangrijk, maar wij willen klanten ook een verantwoord en gezond assortiment bieden. Als je als supermarkt niet goed bezig bent, krijg je ook vragen van klanten. Verduurzaming is een ongoing process. Je denkt vandaag klaar te zijn, en dan staat het volgende al om de hoek te kijken en ga je weer een stap verder zetten. De politiek en samenleving vragen om op duurzaamheid stappen te blijven zetten. Ook ngo's zetten druk. Het is een krachtenveld met verschillende belangen."
Behalve de marketingafdeling was ook de inkooporganisatie van Aldi voorheen niet groot. Ook dat is ook aan het veranderen. "Aldi had voorheen altijd een klein inkoopkantoor. Telers, melkveehouders of andere leveranciers spraken we nauwelijks. Nu bezoeken we telers en boeren vaker. Dit project helpt daarbij. Wat het oplevert, is meer wederzijds begrip van waarmee je bezig bent. En boeren leren er natuurlijk ook van: wat koeien lekker vinden, het watervasthoudend vermogen, welke insecten erop afkomen. We zijn nu een jaar bezig. Ik benieuwd wat we komend voorjaar zien. We leren samen gedurende het project."
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.