De Franse supermarktgigant Carrefour slaat de handen ineen met zeven voedselfabrikanten waaronder Unilever en Danone om de verkopen van plantaardige producten te verhogen.
Carrefour heeft zichzelf als doel gesteld om in 2026 ter waarde van €500 miljoen aan plantaardige vleesvervangers te verkopen in Europa, een stijging van 65% vergeleken met 2022. De andere deelnemende bedrijven zijn: Bel, Andros, Bonduelle, Nutrition & Santé en Savencia.
Een stuurgroep, bestaande uit vertegenwoordigers van de acht bedrijven, wordt opgericht en zal regelmatig bijeenkomen om resultaten te bespreken en te beslissen welke promotiecampagnes ingevoerd moeten worden. De doelen van de coalitie zijn onder meer: nieuwe producten in de categorie plantaardig introduceren, smaak- en aroma-innovaties testen en promotiecampagnes organiseren.
Het is niet de eerste keer dat Carrefour met de zeven bedrijven samenwerkt. Vorig jaar werden al samengewerkt aan een promotiecampagne omtrent vleesvervangers en een internationale wedstrijd voor startups met plantaardige producten.
Het samenwerkingsverband is ontstaan doordat een groeiende groep consumenten vaker kiezen voor plantaardige eiwitten. Tussen 2015 en 2023 groeide het aantal huishoudens In Frankrijk met minimaal één flexitariër van 25% naar 45% en het aantal huishoudens met minimaal één vegan van 1,5% naar 3%.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.