Dirk Van de Put, de Belgische CEO van Mondelēz International maakt zich zorgen over inflatie. Dat zei hij bij de Barclays Global Consumper Staples Conference in Boston gisteren.
Van de Put werd gevraagd wat hem 's nachts wakker houdt. ''De cyclus van inflatie, er wordt vaak gezegd dat de inflatie dalende is, maar dat zien we nog niet.'' Als voorbeeld wees hij erop dat de prijzen van cacao de afgelopen twaalf tot 24 maanden met 50% zijn gestegen.
''We gaan de prijzen weer aanpassen, maar niet zoveel als dit jaar en ervoor zorgen dat de volumes er niet onder lijden'', zei Van de Put tijdens het evenement. De maker van Oreo en Milka heeft net stevige onderhandelingen met de supermarkten achter de rug.
Wereldwijde toeleveringsketen
Een tweede punt van zorg voor Van de Put is dat Mondelēz geen wereldwijde toeleveringsketen heeft. Het land hanteert een benadering per land, wat problemen gaf toen Rusland Oekraïne binnenviel.
Toch was het niet alleen maar hel en verdoemenis wat de CEO uitsprak tijdens de conferentie. Zo ziet hij dat de categorieën waarin Mondelēz actief is veerkrachtig zijn gebleven ondanks de economische tegenwind. Ook ziet hij dat de concurrentie minder groot is dan verwacht. Volgens Van de Put groeiden de huismerkverkopen van koekjes met 1% en van chocolade met 0,2%.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.