De Nederlandse investeringsmaatschappij Standard Investment breidt haar sappenportfolio verder uit. Nadat het bedrijf vijf jaar geleden Riedel overnam en vervolgens het portfolio fruitsappen verder verbrede met de overnames van onder andere Healty People, Maaza en Hero, richt het bedrijf zich nu op groentesappen. Vorig jaar nam het bedrijf het Nederlandse Sapje over. Nu het Spaanse Drink6.
Drink6 is de marktleider in verse detox- en groentesappen in Spanje, Portugal en Frankrijk. Zowel Sapje als Drink6 verkopen online direct aan consumenten en liggen dus niet in de supermarkt. Guido Grobbink, managing director bij Standard Investment legt uit: ''Er zijn tientallen van dit soort merken in heel Europa die vrij weinig mensen kennen omdat ze alleen online bestaan. Die hebben vaak een paar duizend consumenten als klant en wij zien er veel logica in om in Europa meerdere van dit soort clubs samen te voegen tot een groter bedrijf dat voldoende schaal heeft om door heel Europa te leveren.''
Beide bedrijven verkopen alleen online direct aan consumenten. Hier is een belangrijke reden voor. Groentesap zoals dat in de schappen van bijvoorbeeld Albert Heijn ligt, is onder hoge druk gepasteuriseerd en daardoor minder smaakvol en voedzaam dan groentesap dat direct na productie ingevroren wordt, aldus Grobbink tegenover Foodbusiness.nl. ''Bovendien is het echt een premium product. Het is duur en er zitten goede marges op. Bovendien trekt het een bepaalde groep aan. We zien Sapje en Drink6 heel erg als zusje van Riedel. Zo kunnen we de R&D en de contacten die we daar hebben in het supermarktwezen goed gebruiken.''
Standard Investment is nu bezig om van Sapje een grote speler te maken. Daarbij wordt de hulp van grote broer Riedel ook ingezet. Bijvoorbeeld om de supermarktschappen te bereiken. Want uiteindelijk hoopt Grobbink wel met een aantal groentesapjes in de supermarkt te komen. "Diepgevroren flesjes verkopen in de supermarkt is lastig, maar we gaan het wel proberen. Albert Heijn en Jumbo zijn zeer geïnteresseerd. Waarschijnlijk gaan we een klein proefpakket verkopen. De supermarkt is uiteindelijk het grootste kanaal en zo kunnen we de toegankelijkheid vergroten.'' Toch blijft direct-to-consumer waarschijnlijk het belangrijkste kanaal. "Veel mensen gebruiken het ook als een soort sapkuur. Dan heb je het over een doos van €120, die kun je economisch verantwoord bij de consument thuis afleveren.''
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.