Drankengigant Coca-Cola kende een goed derde kwartaal van 2022. Het merk lijkt vooralsnog nog geen last te hebben van de inflatie. Waar andere bedrijven lagere volumes melden, geldt dat nog niet voor het Amerikaanse bedrijf.
The Coca-Cola Company meldt namelijk dat het volume met 4% is gestegen. Zelfs met een prijsstijging van 12% lijken consumenten Coca-Cola te verkiezen boven huismerk of private-label varianten. De hogere volumes dankt het bedrijf vooral aan een betere verkoop buitenshuis. Frisdank-verkopen groeiden vooral in India, Mexico en China. De verkoop van de traditionele Coca-Cola groeide met 3%, Coca-Cola Zero groeide met 11%.
In Europa groeide de volumes sterk in Spanje, Duitsland en Frankrijk. Wel was er sprake van een algehele krimp van 1% door de grote impact van het stopzetten van de Russische activiteiten. De Latijns-Amerikaanse volumes groeiden met 5%, in deze regio presteerde het merk goed in Mexico, Brazilië en Argentinië. In de regio Asia Pacific waren vooral India en China verantwoordelijk voor een volumegroei van 9%.
Daarmee lijkt Coca-cola bijzonder inflatiebestendig te zijn. Dit lijkt overigens ook te gelden voor grote concurrent PepsiCo dat de volumes van de drankenverkopen ook zag stijgen. Het succes van deze merken op de frisdrankenmarkt bepaalt voor een belangrijk deel hun relatieve immuniteit tegen inflatie.
Prijsverhoging
The Coca-Cola Company schroomt ook niet om de prijzen te verhogen, integendeel. In alle regio's verhoogde het bedrijf de prijzen, de meest opvallende is de prijsverhoging van 16% in Europa, het Midden-Oosten en Afrika. Daar lijkt het niet bij te blijven, want het bedrijf verwacht dat ook in de rest van het jaar en volgend jaar de prijzen hoog zullen blijven en nog verder zullen stijgen.
Dat het bedrijf niet wordt afgerekend voor deze prijsverhogingen heeft te maken met een reeks marketingcampagnes die het bedrijf uitvoert. Deze hebben als doel de waarde van merken zoals Coca-Cola en Fanta te verbeteren. Dat doet het bedrijf bijvoorbeeld met de 'What The Fanta' campagne, een manier om nieuwe unieke Fanta-smaken te introduceren. Van de consumenten die producten kochten uit de campagne was het voor 40% de eerste keer dat zij Fanta kochten. In Noord-Amerika lanceerde het merk de Coca-Cola Value Bundle dit kwartaal. Dit is een manier om de kostenbewuste consument meer keuzes te geven. In Australië haalde het bedrijf goede resultaten mede dankzij de verkoop van multi packs van kleine blikjes.
The Coca-Cola Company maakt slim gebruik van marketingcampagnes om de hogere prijzen te verantwoorden en van het aanbieden van kleinere verpakkingen om ook de prijsbewuste consument binnen boord te houden. Op die manier lijdt het ondanks concurrentie van onder meer PepsiCo en huismerken relatief weinig onder de inflatie.