defotoberg / Shutterstock.com

Nieuws Grondstoffen

Kaas geeft Beter Leven-zuivel extra impuls

24 Oktober 2022 - Redactie Foodbusiness

Beter leven melk vindt geleidelijk aan steeds meer ingang bij de consument. Naast Jumbo is ook Lidl Beter leven-zuivel gaan verkopen. Hierdoor is het aantal melkveehouders dat voor deze keten produceert gegroeid van 7 in 2019 naar 35 nu.

Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Dit heeft de Dierenbescherming bekendgemaakt. Deze organisatie geeft het Beter Leven keurmerk uit. De genoemde boeren hebben zo'n 3.800 melkkoeien. Samen zijn ze goed voor zo'n 30 miljoen kilo melk op jaarbasis. Een deel daarvan gaat als drinkmelk naar Jumbo, een ander deel gaat naar Lidl in de vorm van biologische kaas met Beter Leven keurmerk. Voor deze laatste stap heeft de afzet van melk een forse impuls gegeven. Er gaat zo'n 10 liter melk in een kilo kaas.    

Welzijnseisen strenger
Vergeleken met het begin zijn de eisen voor het 3 sterren Beter Leven keurmerk wel enigszins aangepast. Daardoor zijn deze eisen op sommige terreinen strenger dan voor biologisch, maar een bedrijf dat het Beter Leven keurmerk heeft, hoeft niet per se biologisch te zijn.
Vooral de staleisen zijn aangescherpt, dit kan kostbare investeringen tot gevolg hebben bedrijven. Door de aangescherpte eisen hebben de koeien meer loop- en ligruimte in de stal gekregen en ook meer voer- en waterplaatsen, zodat de dieren geen rangordeproblemen hoeven te hebben. Ook zijn er extra regels voor brandveiligheid geïntroduceerd. Ter bevordering van de biodiversiteit, vooral gericht op weidevogels, zijn er specifieke eisen voor onder meer de hoeveelheid kruidenrijk grasland.

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden