Het Amerikaanse Domino's Pizza lijkt in eigen land niet te lijden onder de inflatie. De grootste pizzaketen ter wereld slaagde erin meer klanten naar haar restaurants te trekken, door meer in te zetten op kortingen en promoties.
Het bedrijf heeft de cijfers voor het derde kwartaal van 2022 aangekondigd. Vooral in het thuisland presteert de keten goed De verkopen zijn met 4,7% gestegen, als de negatieve impact van wisselkoerseffecten niet wordt meegerekend. De omzet steeg met 7,1% naar $,107 miljard.
De verkopen stegen in de VS met 2,0% en daalde met 1,8% in alle internationale vestigingen. Die stijging dankte het bedrijf aan acties zoals 50% korting op pizza's die online werden besteld tijdens de zogeheten 'boostweek' in augustus. In september was er 20% korting tijdens een vergelijkbare actie.
In totaal opende Domino's in de VS 27 nieuwe winkels, drie winkels sloten de deuren. Hierdoor komt het aantal vestigingen op 6.643. Het grootste deel hiervan wordt bestierd door franchisenemers. Aan het eind van het derde kwartaal verkocht Domino's 114 winkels die het zelf in bezit had aan franchisenemers.
Helemaal immuun voor de gevolgen van inflatie was het bedrijf echter niet. Zo was het genoodzaakt om de prijzen verder te verhogen toen arbeids- en grondstofkosten stegen. De prijsverhoging was echter niet voldoende om de winstmarge van het bedrijf gelijk te houden.
Internationaal
De lagere verkopen van de internationale vestigingen werden gedeeltelijk veroorzaakt doordat er vorig jaar sprake was van een tijdelijke btw-korting in het Verenigd koninkrijk. Wereldwijd opende Domino's netto 201 nieuwe winkels.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.