Domino's, de grootste pizzaketen ter wereld, heeft de omzet zien groeien in het tweede kwartaal van 2022. Ook gaven klanten meer uit in de restaurants. Wel daalde de winst.
Domino's maakte donderdag bekend dat de winkelomzet met 1,5% is gegroeid. Standaard worden hierbij de effecten van negatieve wisselkoersen niet meegenomen. Als die wel worden meegenomen is de omzet gedaald met 3% het afgelopen kwartaal. In de Verenigde Staten daalde de winkelomzet bij een gelijk aantal winkels met 2,9%. Voor internationale winkels was dit 2,9%. In totaal kreeg Domino's er wereldwijd 233 winkels bij. Dit waren er 22 in de VS en 211 in de rest van de wereld.
De omzet groeide in het tweede kwartaal met $327 miljoen (3,2%) vergeleken met het tweede kwartaal van 2021. Deze omzetstijging dankt het bedrijf aan de hogere uitgave van klanten in de restaurants. Grondstoftekorten en een winkelomzetdaling van 0,6% hebben deze groei nog wel een beetje afgeremd. Klanten gaven tijdens het tweede kwartaal gemiddeld 15,2% meer uit. Hoewel de omzet van internationale winkels met 3,7% groeide, compenseerde dat de effecten van nadelige inflatie op de financiën van het bedrijf niet.
Lagere marges
Het bedrijfsresultaat kromp met $12,8 miljoen of zo'n 6,7%. Dit wordt vooral veroorzaakt door lagere brutomarges, zowel in de Amerikaanse winkels als in de productieketen. Het netto-inkomen daalde met $14,1 miljoen (12,1%). Dit komt door lagere inkomsten, ook houdt het bedrijf rekening met hogere belastingen.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.