Shutterstock

Nieuws Food

Bezorgservices zetten grote stap in 2020

12 Januari 2021 - Redactie Foodbusiness

Hoewel de coronacrisis voornamelijk verliezers kent, weet een enkeling toch te profiteren van onder meer de lockdowns. Een voorbeeld zijn bezorgservices, zoals boodschappenbezorging en maaltijddelivery. De totale 'deliverymarkt' heeft over 2020 namelijk een groei neergezet van maar liefst 43,1%.

Uit onderzoek van het FoodService Instituut Nederland (FSIN) blijkt dat de totale deliverymarkt over 2020 met 43,1% is gegroeid. Daarmee zijn de verschillende deliveryspelers samen in 2020 bijna goed voor 10% van de totale uitgaven aan eten in drinken. "De coronacrisis heeft de trend van bezorging versneld", zo laat Inga Blokker, directeur van The Food Research Company, weten. "Consumenten die normaal nooit bestellen, hebben nu noodgedwongen kennisgemaakt met het gemak van thuis warme maaltijden en boodschappen laten bezorgen." 

We hebben in 2020 vooral massaal boodschappen besteld. De categorie 'boodschappenbezorging' groeide naar €2,69 miljard. Dat is €600 miljoen meer dan eerder ingeschat werd en een groei van 49% ten opzichte van vorig jaar. Toen stond dit bedrag nog op €1,80 miljard. De bezorging van maaltijden door de foodservice groeide naar schatting met 37% tot €2,75 miljard, tegenover €2 miljard vorig jaar. Volgens FSIN zou de groei in een 'normaal jaar' 14% zijn geweest. Het totale marktaandeel vanuit delivery door foodretail (inclusief wijnbezorging, taarten en versboxen) nu op 6,1% ligt.

Hogere bestelfrequentie
Er werd niet alleen sneller gekozen voor het bezorgen van maaltijden en boodschappen, ook nam de bestelfrequentie over 2020 hard toe. Zo werd vaker doordeweeks een kant-en-klare-maaltijd besteld. "Voor Millennials en Generatie Z is eten laten bezorgen het meestgenoemde alternatief als ze zelf geen zin hebben om te koken", zo schrijft FSIN. Ook is het aanbod afgelopen jaar behoorlijk toegenomen, gezien veel foodbedrijven op zoek moesten naar een alternatief in verband met de sluiting van onder meer de horeca.

Blokker stelt verder dat de groei die nu ingezet is, niet zomaar verdwijnt. "Mensen die eerder nooit eten of boodschappen bestelden, zullen dat na de coronapandemie zo nu en dan blijven doen. Bovendien is er een grote groep jonge mensen die regelmatig geen zin heeft om zelf te koken. Dat belooft ook voor de toekomst groei voor de bezorgservices. Al geloof ik niet dat de omzet in 2021 zo'n vlucht zal maken als in 2020."

Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden