De Autoriteit Consument & Markt (ACM) doet nader onderzoek naar de voorgenomen overname van Unox door Zwanenberg Food Group. Uit een eerste beoordeling blijkt dat de overname mogelijk leidt tot een te sterke marktpositie, wat kan resulteren in hogere prijzen voor consumenten.
Zwanenberg produceert vooral huismerkproducten voor supermarkten, terwijl Unox juist een sterk A-merk is in vleesconserven en houdbare soepen. Zwanenberg produceert al een groot deel van het Unox-assortiment en wil nu ook het merk en de verkoop overnemen.
Volgens de ACM is Unox een belangrijk merk voor supermarkten vanwege de hoge merktrouw van consumenten. Door de combinatie met Zwanenberg, dat al dominant is in het private label-segment, kan een te sterke onderhandelingspositie ontstaan richting supermarkten.
Zwanenberg en Unox kunnen nu een vergunningsaanvraag indienen om het overnameproces voort te zetten. De ACM zal in een vervolgonderzoek bepalen of de overname daadwerkelijk schadelijk is voor de concurrentie en de consument.