=Plukon heeft in 2024 een hogere omzet gerealiseerd, zo blijkt uit de recent gedeponeerde jaarrekening van moederbedrijf Bankiva van de Kamer van koophandel. De groei is voor een deel te herleiden tot overnames in verschillende Europese landen, al zag het bedrijf groei op de meeste afzetmarkten. Daarnaast waren de vleesmarkten het bedrijf gunstig gezind.
De omzet van Bankiva kwam in 2024 uit op €3,35 miljard, een stijging van 8,45% ten opzichte van 2023. Dat jaar kwam de omzet uit op 3,09 miljard dollar. De netto winst steeg nog sterker, met 28,1% tot €118 miljoen. De groei is onder meer toe te schrijven aan verschillende overnames in heel Europa. Zo nam Plukon vorig jaar meerdere bedrijven over in Spanje, Polen en Denemarken. Vooral de overname in Denemarken valt op, aangezien Plukon daar voorheen nog niet actief was. De stap is onderdeel van de strategie van het bedrijf om zo lokaal mogelijk te produceren, zo liet CEO Kees Kraijenoord begin dit jaar weten in een interview met Foodbusiness.
Sterke pluimveemarkt legt Plukon geen windeieren
Plukon profiteert vermoedelijk ook van de populariteit van kippenvlees. Het goede imago van pluimveevlees draagt bij aan de toenemende vraag. Aan het begin van het jaar profiteerde het bedrijf van lagere grondstofprijzen. Mede dankzij het sterke resultaat liftte het mee op de gunstige ontwikkelingen in de pluimveevleesmarkt. Ondanks de aanzienlijke krapte als gevolg van de vogelgriep, was de wereldwijde vraag naar pluimveevlees dit jaar sterker dan voorheen. Een relatief ruim Europees aanbod – door de milde vogelgriepactiviteit in de winter – verschaft het bedrijf bovendien een gunstige uitgangspositie. Hogere inkoopkosten later in het jaar hadden uiteindelijk geen noemenswaardige impact op de winstgevendheid.
Daarnaast waren ook de prijzen van varkens- en rundvlees in 2024 relatief hoog. Hierdoor bleef kip, ondanks eigen prijsstijgingen, het voordeligere alternatief. De consumentenprijs van varkensvlees lag structureel boven die van kip, waardoor overstappen voor veel consumenten niet aantrekkelijk was. Tegelijkertijd bleef kip een goedkoper alternatief voor rundvlees, waarvan de prijs eind 2024 sterk toenam.
Spanje en Polen winnen aan belang
In Nederland steeg de omzet in 2024 met 7,4% ten opzichte van een jaar eerder, tot circa €926,5 miljoen. Duitsland bleef de tweede markt voor het bedrijf. Daar nam de omzet met 9,9% nog iets sterker toe, tot €744,5 miljoen. Deze groei hangt samen met veranderingen in het Duitse eetpatroon: pluimveevlees wint er snel aan populariteit, ten koste van varkensvlees.
In Frankrijk daalde de omzet met 4,5% naar €587,5 miljoen. Ook op de Belgische markt, de op drie na grootste markt van het bedrijf, werd een daling genoteerd: een afname van 3,7% tot €226,5 miljoen. De grootste stijgingen vonden ondertussen plaats op de Spaanse en Poolse markt, als gevolg van recente overnames. In Spanje steeg de omzet met 49,5% naar circa €210,5 miljoen, terwijl in Polen een groei van 27,9% werd gerealiseerd tot €152,5 miljoen.
Handel vertoont sterkste groei
Het grootste afzetsegment bleef in 2024 de retail, waar de omzet met 8,5% steeg tot €1,9 miljard. De sterkste groei werd echter gerealiseerd in de leveringen aan andere bedrijven: dit segment zag de omzet toenemen met 13,9% tot €937 miljoen. In het segment Quick Service Restaurants daalde de omzet daarentegen licht met 6,9%, naar €265 miljoen. In de overige foodservicekanalen noteerde het concern juist een groei van 6,4%, tot €191 miljoen.