Shutterstock

Analyse Vlees & Eiwit

Markt kippenklauwen groeit opmerkelijk hard

2 September 2024 - Matthijs Bremer

De markt voor kippenklauwen heeft de laatste jaren een opmerkelijke groei doorgemaakt. Met name in Azië groeit de vraag naar het product dat in het Westen overwegend als slachtafval wordt gezien. Het product is ook in opkomst in nieuwe markten.

Lees Foodbusiness 14 dagen gratis

Maak gratis én vrijblijvend 14 dagen kennis
met onze marktinformatie

Onbeperkt alles lezen?

Kies het abonnement dat het beste bij u past

  • Toegang tot alle Premium marktinformatie
  • Technische Analyse van grondstoffen en valuta
  • Inzicht in actuele prijzen en noteringen
Voordeligste keuze
Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Onderzoeksbureau Grand View Research verwacht dat de waarde van de markt in 2028 wereldwijd met 4,5% toeneemt tot $1,5 miljard. In 2023 werd de waarde van de markt door hetzelfde bureau geschat op $1,1 miljard. De groei van de markt is vooral het gevolg van de opkomst van Aziatische economieën. In veel Aziatische landen worden kippenklauwen namelijk niet als slachtafval, maar als delicatesse gezien.

Ook helpt een gezond imago voor groei. Door de hoge concentratie aan voedingsstoffen worden kippenklauwen steeds vaker als een soort superfood gezien. De impopulariteit in ontwikkelde economieën helpt verder een handje mee, aangezien de prijzen hierdoor laag zijn. Innovatieve vriesmethodes zorgen er onderwijl voor dat het makkelijker is een hoge kwaliteit te garanderen. Dit maakt het product aantrekkelijker voor importeurs 

Opkomst China belangrijkste factor
Het zwaartepunt van markt voor kippenklauwen ligt in China. Het Aziatische land is goed voor 70% van de wereldwijde kippenpotenimport. Het Aziatische land importeert per jaar rond de 1 miljoen ton kippenklauwen. Grand View Research verwacht dat de importen in 2024 met 5% toenemen.

Volgens analisten neemt de populariteit in China toe door de groei van de middenklasse. Marktanalisten verwachten dat de groei in andere Aziatische landen eveneens toeneemt wanneer ook daar de middenklasse opkomt. Met name Vietnam en de Filipijnen zouden voor extra groei kunnen zorgen.

Nieuwe landen
Het gezondheidsimago zorgt ervoor dat het product ook steeds meer buiten de Aziatische markten afzet vindt. Met name in Afrika is het product duidelijk in opkomst. Zo neemt de vraag in Zuid-Afrika en Nigeria toe. Daarnaast lijkt het product populairder te worden op de Zuid-Amerikaanse markt.

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden