Colleen Michaels / Shutterstock.com

Nieuws Vlees & Eiwit

Veganuary garandeert niet langer succes op vegamarkt

18 Maart 2024 - Matthijs Bremer

De Britse markt voor plantaardige alternatieven is in januari wederom gekrompen. Over de eerste vier weken van januari daalde de verkoop van vleesvervangers vergeleken met 2023 met 12,8%, zo blijkt uit data van Kantar en Nielsen. Het Britse ministerie van Landbouw (AHBD) concludeert dat Britse consumenten interesse voor plantaardige alternatieven verliezen.

Lees Foodbusiness 14 dagen gratis

Maak gratis én vrijblijvend 14 dagen kennis
met onze marktinformatie

Onbeperkt alles lezen?

Kies het abonnement dat het beste bij u past

  • Toegang tot alle Premium marktinformatie
  • Technische Analyse van grondstoffen en valuta
  • Inzicht in actuele prijzen en noteringen
Voordeligste keuze
Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Volgens analisten zouden de hogere kosten voor levensonderhoud consumenten tegenhouden om voor alternatieve eiwitten te kiezen. De meerprijs van vleesvervangers is ongeveer 3,3% meer dan vlees. Melkvervangers zijn verhoudingsgewijs nog aanzienlijk duurder. Die kosten in Groot-Brittannië 18,4% meer dan de dierlijke tegenhanger. In januari daalde de afzet van zuivelalternatieven met 3,8%. Voor een deel is de teruggang toe te schrijven aan de hoge inflatie van 2023, zo schrijft AHDB. Vorig jaar viel de verkoop van plantaardige eiwitten ook al tegen. In dat jaar daalde de consumptie van vleesvervangers met 5% vergeleken met januari 2022.

De afzet van vlees en zuivel stond in de eerste maand van 2024 overigens ook licht onder druk en viel 0,5% lager uit vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. Ten opzichte van de plantaardige alternatieven is de daling procentueel bekeken echter beperkt. 

Veganuary garandeert geen succes
Volgens AHDB is de retail minder goed in staat om te profiteren van 'Veganuary'. In januari worden consumenten aangemoedigd om geen dierlijke producten te eten. Deels komt het omdat supermarkten dit jaar voor een andere strategie hebben gekozen, zo meent AHDB. Supermarkten kozen ervoor om hun producten tijdens Veganuary niet meer middels een lagere prijs aan te moedigen. In plaats daarvan werden plantaardige vlees- en zuivelvervangers aangeprezen als gezondere alternatieven.

Vooral voor vleesvervangers bleek deze strategie niet succesvol. Dit wijdt AHBD aan de aandacht in de media voor vleesvervangers als sterk bewerkte voeding. Dat ook deze strategie niet aanslaat, duidt er waarschijnlijk op dat de interesse voor vleesalternatieven in het Verenigd Koninkrijk daalt. Dat blijkt in algemene zin ook uit consumentenonderzoeken.

Minder interesse
Volgens AHDB kiest 78% van de consumenten ervoor om hun plantaardige januaridieet vroegtijdig te staken. Daarnaast is het onwaarschijnlijk dat deelnemers na januari nog plantaardige alternatieven kopen. Dat wil niet zeggen dat de marketing helemaal niet effectief is. Vergeleken met de gemiddelde verkopen van 2023 steeg de verkoop over de eerste vier weken van 2024 met 6,4%.

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden