Shutterstock

Nieuws Vlees & Eiwit

Westfleisch groeit ondanks moeizaam jaar

6 Maart 2024 - Matthijs Bremer

Voor de Duitse vleessector is 2023 niet gemakkelijk gebleken. In dat jaar werd de sector geconfronteerd met steeds krappere markten. Toch wist Westfleisch niet alleen zijn omzet te verhogen, maar zag het bedrijf ook de slachtcijfers toenemen.

Lees Foodbusiness 14 dagen gratis

Maak gratis én vrijblijvend 14 dagen kennis
met onze marktinformatie

Onbeperkt alles lezen?

Kies het abonnement dat het beste bij u past

  • Toegang tot alle Premium marktinformatie
  • Technische Analyse van grondstoffen en valuta
  • Inzicht in actuele prijzen en noteringen
Voordeligste keuze
Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Over het algemeen zaten Duitse slachterijen in 2023 in zwaar weer, maar Westfleisch had daar dit jaar een stuk minder last van. In totaal nam de omzet van het bedrijf vorig jaar toe tot €3,35 miljard, zo is te lezen in een persbericht van het bedrijf. Daarnaast nam de omzet van de convenience-tak Westfalenland met 2,8% toe en steeg de verkoop van de worstmakerij Gustoland met 9,3%.

Net als vorig jaar slachtte het bedrijf 6,5 miljoen varkens. Dit is in de ogen van het bedrijf geen slechte prestatie gezien het dalende Duitse slachtcijfer. Door een toename van het aantal runderslachtingen zag het bedrijf zijn marktaandeel ook in volumes toenemen. In 2022 slachtte het bedrijf 362.000 runderen en klaveren. In 2023 nam het slachtcijfer toe tot 373.000 runderen en kalveren. Andere slachterijen kozen er daarom voor om hun capaciteit te verlagen. Wel blijft het slachtcijfer fors achter bij dat van 2021. In dat jaar slachtte het bedrijf 7,26 miljoen varkens en 392.000 runderen.

Focus op kosten en marges
Gezien de hogere slachtprijzen, hogere kosten voor energie en hogere salarissen kreeg Westfleisch met fors hogere kosten te maken. Het bedrijf verwacht dat de loonkosten in 2024 verder toenemen, gezien de afspraken met de vakbonden van vorig jaar. Daarnaast verwacht het bedrijf hogere CO2-belastingen en hogere logistieke kosten. 

Daarom geeft het bedrijf aan de kosten goed in de gaten te houden en wil het bedrijf focussen op divisies met hogere marges. Het bedrijf geeft hier weinig invulling aan, maar vermoedelijk doelt het bedrijf op een sterkere focus op gemaksvoeding en andere bereide producten. Daarnaast kondigt het bedrijf investeringen in efficiëntie aan en is het bedrijf van plan zelf meer bijproducten te verwaarden.  

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden