Shutterstock

Nieuws Verpakkingsindustrie

Frankrijk start langzaam met uitbannen van plastic

13 Oktober 2021

Frankrijk is een van de eerste landen in de Europese Unie die daadwerkelijk stappen zet om de hoeveelheid plastic(afval) te verminderen. Vanaf 1 januari 2022 is het verboden om een dertigtal groenten en fruit in een plastic verpakking te verkopen. Het betreft onder meer aardappelen, bloemkool, komkommers en sinaasappelen. Maar, is zo'n maatregel wel effectief? Experts twijfelen erover.

Sinds de jaren vijftig tot ongeveer twee jaar geleden is naar schatting 9,2 miljard ton plastic geproduceerd, zo blijkt uit cijfers van de industrie zelf. Nog jaarlijks neemt de productie toe; in 1950 produceerden we wereldwijd 2 miljoen ton plastic, twee jaar terug was dat maar liefst 368 miljoen ton. De komende drie jaar wordt een verdere stijging verwacht, tot 600 miljoen ton. Kijken we naar alleen de Europese Unie, dan gooien we per persoon jaarlijks zo'n 174 kilo verpakkingsafval weg, waarvan 19% gemaakt is van of verpakt is in plastic. Iedereen is van mening dat die aantallen omlaag moeten, maar Frankrijk zet nu ook daadwerkelijk stappen.

Frankrijk start met uitbannen
De Franse regering heeft namelijk bekendgemaakt dat vanaf volgend jaar – per 1 januari 2022 – ongeveer dertig soorten fruit en groenten niet meer in plastic verpakkingen verkocht mogen worden. Het gaat onder andere om aardappelen, aubergines, bloemkool, courgettes, komkommers, wortelen, appels, peren en sinaasappelen. Met het verbod wil de regering in Frankrijk de hoeveelheid plasticafval in het eigen land verminderen; een besparing van één miljard plastic verpakking per jaar is de verwachting.

Er zijn overigens wel een aantal uitzonderingen op het verbod per 1 januari 2022. Aardbeien, frambozen en blauwe bessen worden nog als te kwetsbaar gezien om onverpakt verkocht te worden. "Maar op termijn moeten ook hier de plastic verpakkingen verdwijnen. Het is de bedoeling dat in Frankrijk vanaf 2026 geen groenten en fruit meer in plastic verkocht worden", staat in een statement van het Franse ministerie.

Is zo'n verbod effectief?
De vraag is wel of zo'n verbod effectief is. Experts twijfelen erover. Nicholas Courant, woordvoerder van Fevia, vertelt bij Vilt dat het juist averechts kan werken. De woordvoerder is van mening dat we af moeten van het bashen van plastic. "Verpakkingen zijn er niet voor niets. Zij zorgen ervoor dat de houdbaarheid van producten toeneemt en het aandeel verspilling minder groot is. Daardoor kan de ecologische voetafdruk van verpakt voedsel kleiner zijn dan die van onverpakt voedsel." Een oplossing is volgens hem dan ook eerder om verpakkingen duurzamer te maken.

Rob Verhagen, sustainability director bij Oerlemans Packaging Group, gaf eerder in een interview met Foodbusiness al aan dat dat dé weg moet zijn. "Als een verpakking nodig is, omdat het bijvoorbeeld de houdbaarheid bevordert, dan moet deze zo goed mogelijk recyclebaar zijn", stelde hij. "Maar plastic wordt in mijn ogen té gedemoniseerd. Er worden veel alternatieven bedacht. Soms werken ze, soms ook helemaal niet. Denk aan samengestelde verpakkingen. Van die broodzakken die voor de helft bestaan uit papier en voor de helft uit plastic. Ze denken dat het beter is, maar dat is het niet. Want, waar moet je die als consument uiteindelijk in recyclen? Ze kunnen niet bij het plastic en ook niet bij het karton."

foodbusiness.nl

Kimberly Bakker

Kimberly Bakker is content coördinator bij Foodbusiness. In haar dagelijkse leven speelt sport een belangrijke rol en voeding is voor een optimale prestatie uiteraard van groot belang. Met analyses over bijvoorbeeld de grondstoffenmarkt, achtergronden bij het nieuws en interviews met startups geeft ze duiding aan de gehele ‘foodbusiness’.
Reageer op dit artikel
Velden met een * zijn verplicht. Bij reageren gaat u akkoord met de algemene forumregels en mogelijke sancties bij overtreding.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

Blikbier schudt negatief imago van zich af

Achtergrond Bier

Blikbier schudt negatief imago van zich af

Plastic: terecht het slechtste kind van de klas?

Achtergrond Plastic

Plastic: terecht het slechtste kind van de klas?

Vleesverpakkingsmarkt groeit naar $13,6 miljard

Nieuws Verpakkingsindustrie

Vleesverpakkingsmarkt groeit naar $13,6 miljard

Coronacrisis drijft prijs van verpakkingen op

Nieuws Verpakkingsindustrie

Coronacrisis drijft prijs van verpakkingen op

Blijf op de hoogte

Mis niets en schrijf u in voor onze gratis dagelijkse nieuwsbrief