Shutterstock

Achtergrond Consumenten

Dit vindt de duurzame consument belangrijk

13 Juli 2021 - Kimberly Bakker

Consumenten kijken – als het gaat om duurzaamheid – vooral naar oplossingen voor tastbare, schadelijke en zichtbare milieuproblemen. Dat blijkt uit onderzoek van Mintel. Om een steentje bij te dragen, wordt steeds vaker gerecycled of met een weekbudget gewerkt. Toch zijn de meeste consumenten van mening dat bedrijven een grotere verantwoordelijkheid hebben in het terugdringen van milieuproblematiek. Waar zouden zij zich volgens de consument op moeten focussen?

Lees Foodbusiness 14 dagen gratis

Maak gratis én vrijblijvend 14 dagen kennis
met onze marktinformatie

Onbeperkt alles lezen?

Kies het abonnement dat het beste bij u past

  • Toegang tot alle Premium marktinformatie
  • Technische Analyse van grondstoffen en valuta
  • Inzicht in actuele prijzen en noteringen
Voordeligste keuze
Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Wanneer een groep consumenten gevraagd wordt om maximaal drie milieuproblemen aan te geven, dan wordt – zo blijkt uit onderzoek van marktbureau Mintel – het vaakste gekozen voor problemen die het meest tastbaar zijn (klimaatvervuiling), de gezondheid bedreigen (luchtvervuiling) en/of zichtbaar zijn (de plasticafvalberg). Het zijn dé drie reductiedoelen waar we als consument daarom een bijdrage aan willen leveren. Maar tegelijkertijd willen we niet inleveren op plezier of luxe, blijkt uit het onderzoek. Vooral ook omdat de meeste consumenten van mening zijn dat bedrijven een grotere verantwoordelijkheid hebben voor het verlagen van de uitstootcijfers.

Zelf in actie komen
Zoals gezegd, willen consumenten ook zelf graag een bijdrage leveren aan reductie van een van bovenstaande doelen, ook al vinden ze het niet helemaal hun verantwoordelijkheid. Dat doen ze vandaag de dag vooral door afval te recyclen. Ook het terugbrengen van verpakkingen naar de winkel staat hoog in de lijst. Denk bijvoorbeeld aan de herbruikbare koffiebekers van Starbucks. Die laatste optie is met name zichtbaar in Azië-Pacific, terwijl recyclen in Europa zeer gebruikelijk is. Tegelijkertijd zijn consumenten wereldwijd steeds meer bezig met het tegengaan van voedselverspilling. Veel zogenaamde 'duurzame consumenten' hebben daarom een weekbudget. Door daar boodschappen van te doen, denken ze bewuster na over wat ze gaan eten en blijft er uiteindelijk minder in de koelkast liggen.

Om luchtvervuiling tegen te gaan, kiezen steeds meer consumenten ervoor om de auto of taxi te laten staan. "Consumenten vinden steeds vaker dat een gezonde en actieve levensstijl een must is", staat in het rapport van Mintel. Vooral in de afgelopen twaalf maanden – toen het coronavirus wereldwijd woekerde – was die verschuiving van het gebruik van de auto naar bijvoorbeeld de fiets zichtbaar. Hierbij wordt vasthouden aan het motto: 'goed voor mij, goed voor de planeet'. Retailers kunnen daar overigens goed op inspelen – schrijven de onderzoekers. "Speel in op de wensen van consumenten om zich goed te voelen."

Toch is duurzaamheid niet dé reden om een bepaald product te kopen, blijkt uit het onderzoek. Als consumenten gevraagd wordt om vijf redenen te geven om een bepaald product te kopen, dan zijn er vaak slechts twee duurzaamheidsgerelateerd. "Consumenten doen dus geen concessie op kwaliteit of merkbekendheid als het gaat om duurzaamheid", melden ze. De duurzaamheidsambitie mag kort gezegd geen afbreuk doen aan het plezier. "Neem als voorbeeld koffie. Duurzame koffie is in eerste plaats ook koffie. Dat moet vooral plezier, smaak en kwaliteit geven. Duurzaamheid volgt pas daarna. Ook op het gebied van de verpakking geldt dat. Die moet er in eerste instantie voor zorgen dat het product houdbaar en intact blijft."

Bron: Mintel.

Overigens zijn er voor consumenten wel genoeg redenen om 'duurzaam' te worden. Zo wil een groot deel onderdeel zijn van een community en heeft een ander deel een sterk verlangen om lokale ondernemers te steunen. Vooral nu we de coronacrisis gehad hebben. Daarmee wordt de ervaring van een bepaald product steeds belangrijker. Denk aan de smaakbeleving of het verhaal erachter. "In de Europese Unie hebben Italianen dat gevoel het sterkste."

'Bedrijven zijn verantwoordelijk'
Volgens de geënquêteerde consumenten zijn het met name de (grote) bedrijven die stappen moeten maken om duurzaamheid te bevorderen én dus niet de consument zelf. "Een grote meerderheid van de ondervraagde consumenten houdt bedrijven verantwoordelijk voor het vergroten van het percentage recycling. Een kleine meerderheid houdt hen verantwoordelijk voor het waarborgen van eerlijke arbeidsvoorwaarden en lonen voor werknemers en voor het verminderen van de uitstoot van weg- en luchtvervoer."

Bron: Mintel.

De meeste consumenten vinden dat bedrijven nog meer kunnen inzetten op het planten van bomen (88%) of het beschermen van bossen en regenwouden, zoals de Amazone (87%). Ruim 82% van de ondervraagden geeft aan dat bedrijven meer moeten inzetten op hernieuwbare energie, zoals zonnepanelen of windenergie. En kijken we dan nog even naar de verpakking van een product. "Wees dan simpel. Laat zien waarom het product duurzaam is, maar dan wel in Jip-en-Janneke-taal", aldus Mintel.

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden