Eigen foto Dit is een inside artikel, bestemd voor abonnees. In het kader van onze lancering kunt u tijdelijk alle inside content gratis inzien. Zodra dit stopt doen wij graag een scherpe aanbieding.

Interview Wouter Kleinsman

'Word geen slachtoffer van de coronacrisis'

27 Mei 2021

De impact van de coronapandemie op de foodsector loopt uiteen. Waar retailers en bezorgdiensten enorm plussen in omzet, krijgen horecaondernemers en leveranciers het flink voor hun kiezen. Hoe ga je daar mentaal mee om? Personal coach Wouter Kleinsman geeft vijf praktische tips die helpen bij toekomstige tegenslagen.

Je zult maar restauranthouder zijn, je deuren al anderhalf jaar grotendeels verplicht gesloten hebben en nu het terras eindelijk weer open mag, de ene druilerige dag na de andere voorbij zien trekken. Soms kan het dan lastig zijn om optimistisch te blijven. Hetzelfde geldt voor groothandels en cateraars die hun bedrijvigheid sinds de coronapandemie drastisch hebben zien slinken. Toch is de mindset waar het juist nu allemaal om draait, weet Wouter Kleinsman. "Als je zoekt naar excuses zul je die vinden, als je zoekt naar oplossingen ook. Het is net waar je op focust."

Kleinsman omschrijft zichzelf als no-nonsense coach en is auteur van het populaire boek 'Zo word je een gamechanger'. Zijn doelgroep bestaat uit succesvolle ondernemers, ook in de foodbusiness. "Ik merk dat mijn cliënten over het algemeen rustig zijn onder de gevolgen van de coronapandemie. Iedereen heeft er mee te maken. We moeten er allemaal doorheen. Er is volgens Kleinsman een groot verschil tussen ondernemers. Zij die de hele dag mopperen en enkel gefocust zijn op wat ze mislopen versus ondernemers die focussen op waar ze wél invloed op hebben. "Ook in de horeca, die misschien wel het zwaarst getroffen wordt door corona, zag ik al snel ondernemers die echt willen en op zoek gingen naar oplossingen." Maar hoe doe je dat?

1. Helderheid scheppen
Het begint volgens Kleinsman met het creëren van helderheid. "Het is allereerst belangrijk om te weten waar je staat en naartoe wilt gaan. Wat is er aan de hand? Wat zijn de stappen die je moet nemen om vooruit te komen? Wat pak je als eerste aan en wat kun je beter uitstellen? Een proces waarin je over je emoties de baas moet zijn. We krijgen allemaal met tegenslagen te maken in ons leven. Soms zijn mensen dan niet meer in staat om helder na te denken."

2. Weerstand overwinnen
Vervolgens is het zaak om met weerstand om te gaan. "Als je groei wilt realiseren, krijg je sowieso te maken met weerstand. Daar moet je doorheen. Dan is belangrijk om je af te vragen of het belangrijk genoeg voor je is. Wil ik dit echt? Eigenlijk moet je dat al doen voordat je met een idee begint. Breng de voor- en nadelen in kaart. En begin er alleen aan als je de nadelen acceptabel vindt."

Verder is de bereidheid om het op een andere manier te doen volgens de coach van belang. "Het klinkt misschien als een open deur, maar als je een winkel hebt die plotseling dicht moet, en je ook een webshop hebt, maar die loopt niet? Zorg dan dat het wel gaat werken. Het gaat immers om een product of dienst aan de man brengen. De manier waarop is slechts het middel en als je succesvol wilt zijn, zal je dit altijd moeten blijven innoveren."

3. Werken aan weerbaarheid
Na weerstand komt weerbaarheid. "Zowel zakelijk als persoonlijk", zegt Kleinsman. "Houd allereerst rekening met tegenvallers door te zorgen voor een reservepotje. Zorg dat je minimaal vier tot zes maanden zonder inkomen kunt overbruggen." Wat betreft persoonlijke weerbaarheid, is het iets gecompliceerder. "Dat gaat over je gezondheid, relatie, mindset, discipline, slaap en nog veel meer. Als coach ga ik uit van 25 aspecten in je leven die allemaal met elkaar samenhangen. Ik geloof heel erg in de totaalaanpak. Je kunt geen succesvol bedrijf hebben als je relatie slecht gaat of als je niet gezond bent."

4. Omgeving scannen
Ook is het volgens Kleinsman belangrijk om je bewust te zijn van je omgeving. "Hoe ziet die eruit? Zijn de mensen in je omgeving heel negatief en word je ook op (sociale) media continu geconfronteerd met negativiteit? Dan kun je maar een ding doen: wijk daar vanaf en stop met naar buiten kijken, daar kun je niets mee. Houd je als ondernemer bezig met je eigen spel. Stop met jezelf slachtoffer maken van de situatie. Kijk hoe je succesvoller wordt."

5. Zelfvoorzienend zijn
Daarmee maakt de coach gelijk een bruggetje naar zijn vijfde advies: kom in actie. "Sommige ondernemers zijn heel erg afwachtend, hopend op betere tijden. In het geval van corona zitten we nu echter al anderhalf jaar in dezelfde situatie. Het is dan belangrijk om minder afhankelijk te zijn van factoren van buitenaf. Kijk niet naar wanneer het weer normaal is, want dat weet je niet. De tijd waarin we nu leven is het nieuwe normaal. Kijk wat daarin wél kan en welke kansen er liggen."

En over optimisme gesproken… Uit elke situatie kun je volgens Kleinsman iets positiefs halen. "Het klinkt misschien gek, maar deze coronasituatie had iedereen nodig. Veel mensen waren hiervoor alleen maar bezig met rennen, rennen, rennen en afleiding zoeken. Opeens was daar corona en ontstond er veel meer ruimte. Ruimte om met onszelf bezig te zijn en ons bewust te worden van de gedachten die we hebben. Voor sommigen is dat onwennig. Maar rust schept mogelijkheden om overzicht te creëren, te focussen en keuzes te maken."

foodbusiness.nl

Jeannet Pennings

Jeannet Pennings is journalist met een agrarische achtergrond en een brede interesse in de foodsector. Als redacteur bij Foodbusiness voorziet zij de businessprofessionals uit de voedingswereld van nieuws, analyses, interviews en achtergronden.

Achtergrond Coronacrisis

Hoe hard zijn tankshops getroffen door corona?

Nieuws Foodservice

Herstel in foodservice loopt wat vertraging op

Nieuws Coronacrisis

'Corona laat ons opnieuw naar consument kijken'

Opinie Ceel Elemans

Afzet voedingsbedrijven naar een nieuw evenwicht

Blijf op de hoogte

Mis niets en schrijf u in voor onze gratis dagelijkse nieuwsbrief