Martijn Rol

supermarkt belgie zuivelconsumptie

Opinie Martijn Rol

Inflatie en klimaat dwingen foodsector tot actie

Voor veel bedrijven in de voedselketen is inflatie momenteel het belangrijkste strategische thema. De sector kampt met forse kostenstijgingen, die ook worden aangejaagd door de oorlog in Oekraïne. Maar er speelt meer.
17 Mei 2022
supermarkt vlees

Opinie Martijn Rol

Vijf duurzame trends: food onderweg naar 2030

Tijdens de recente HAS Food Experience in Den Bosch hebben honderden studenten ons laten zien hoe je in kan spelen op de belangrijkste duurzame ontwikkelingen in de foodsector. In dit artikel zetten we de vijf dominante duurzaamheidstrends voor de komende jaren op een rij en laten we je zien welke kansen deze trends bieden.
29 Maart 2022
supermarkt Albert Heijn

Opinie Martijn Rol

Hoge kosten zijn uitdaging voor voedselketen

De Nederlandse voedselketen staat flink onder druk, onder meer door de oplopende kosten, de laatste coronabeperkingen in de foodservice en andere ontwikkelingen. In deze blog kijken we naar de sectorprognose, de groente- en fruitconsumptie, de toekomst van het broodschap en de rol van start-ups in het versnellen van innovatie in de foodsector.
1 Maart 2022
Boerenbusiness restaurant

Opinie Martijn Rol

Onzekerheid heerst nu vooral in foodsector

Er gebeurt veel in de sector. De foodsector heeft te maken met stijgende grondstofprijzen, de verstoorde logistiek, oplopende energiekosten en toenemende arbeidsschaarste. Wat doet de inflatie in food? En wat zijn de verwachtingen voor de diverse branches?
17 November 2021
energie zonnepanelen zonneenergie

Opinie Martijn Rol

Hoe kan je duurzaamheid verwaarden?

In eerdere columns besprak ik de noodzaak van verduurzaming en de wijze waarop je dat als onderneming kan doen. Resteert nu de vraag: 'Wie gaat dat betalen?'. Een deel van de duurzame investeringen verdient zich terug door kostenbesparingen, een lagere derving en/of een betere verwaarding van reststromen. Maar is de consument bereid een meerprijs te betalen? Dat ligt gecompliceerd. Consumenten zijn bereid voor een duurzamer product te betalen, maar dan komt er wel meer bij kijken dan enkel een duurzamere productiewijze.
22 Oktober 2021
kaas kaasproductie foodbusiness

Opinie Martijn Rol

Verduurzamen, maar hoe doen we dat dan?

In mijn vorige column stond ik stil bij de noodzaak om te verduurzamen. Ondertussen wordt de realiteit van die noodzaak dagelijks onderstreept en met uitroeptekens bekrachtigd. Van de uitspraak van de rechter over het beleid van Shell tot de aangekondigde 'Green Deal' van de Europese Unie: verduurzamen moet je.
26 Juli 2021
supermarkt Albert Heijn groente

Opinie Martijn Rol

Linksom of rechtsom: verduurzamen gaan we

Het mondiale voedselvraagstuk zal inmiddels nagenoeg bekend zijn. Toch even kort aantal feiten. De wereldbevolking groeit deze eeuw naar een kleine tien à elf miljard mensen. Alleen al tot 2050 moeten we net zo veel eten produceren als in de tweeduizend jaar daarvoor. Nadeel is alleen dat de hoeveelheid landbouwgrond structureel afneemt. Door toenemende verstedelijking, verwoestijning en verder menselijk handelen. Ook het aantal boeren neemt structureel af. Zo staat de basis van onze voedselproductie onder druk.
25 Mei 2021

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden