Shutterstock

Opinie Ceel Elemans

Voedingsbedrijven hebben rol in strijd overgewicht

9 December 2024 - Ceel Elemans

Het RIVM verwacht dat het bevolkingspercentage met overgewicht in Nederland zal stijgen van 50% (in 2022) naar 64% in 2050. Dat blijkt uit het recente rapport 'Kiezen voor een gezonde toekomst'. De cijfers maken duidelijk dat een gecoördineerde aanpak door voedingsbedrijven, supermarkten en overheid dringend nodig is.

Investeren in de combinatie van meer gezonde producten, preventie en bewegen is de oplossing in de strijd tegen overgewicht.

Somber scenario RIVM
Het rapport laat zien dat overgewicht niet vanzelf verdwijnt. Ondanks alle inspanningen vanuit het Nationaal Preventie Akkoord uit 2018. De grootste toename is te verwachten bij jongvolwassenen (18 tot 44 jaar). Bij deze groep komt overgewicht steeds vaker voor op jongere leeftijd.

Jongvolwassenen zijn doorgaans gevoeliger voor reclame. Hierdoor is deze groep minder goed in staat om gezonde keuzes te maken wanneer ze verleidingen voor ongezonde voedingsproducten tegenkomen.

Voedselomgeving aanpakken
De voedselomgeving, de fysieke omgeving waarin voedsel wordt aangeboden, is dus zeer belangrijk in de strijd tegen overgewicht. De prijs van gezonde producten ligt doorgaans hoger dan van ongezonde producten en prijs blijft bepalend in de keuze om iets te kopen. Ook liggen ongezonde producten veel vaker op de makkelijk in het oog vallende schappen.

Hoewel in veel producten het zout-, suiker- en vetgehalte al is verminderd, kunnen voedingsbedrijven en supermarkten meer doen om gezondere producten te promoten, met name bij de gemaksgeneraties. Voor hen is meer inspanning nodig dan bijvoorbeeld het aanmoedigen van het eten van snoeptomaatjes.

Voedingsbedrijven kunnen nog meer gezonde producten maken die makkelijk toegankelijk zijn. Supermarkten zullen deze producten op goed zichtbare schappen moeten plaatsen met een aantrekkelijk prijskaartje. Jongere generaties zijn dan sneller geneigd gezondere opties te kopen.

Werk maken van preventie en voorlichting
Preventie en voorlichting moeten een speerpunt zijn in het overheidsbeleid. Alleen met een gezamenlijke aanpak kunnen we overgewicht aanpakken bij huidige en toekomstige generaties.

Ceel Elemans

Ceel Elemans is Sector Banker Food bij ING. Hij volgt de ontwikkelingen in de foodsector en duidt deze voor interne en externe netwerken, langs zowel digitale als fysieke kanalen.

Opinie Ceel Elemans

Portemonnee belangrijker dan duurzaam voedsel

Opinie Ceel elemans

Verspillingsvrije Week: sleutel ligt bij consument

Opinie Ceel Elemans

Hybride gehaktbal helpt consument bewuster eten

Opinie Ceel Elemans

Eindelijk duidelijkheid met nieuw logo houdbaarheid

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden