Europese Commissie

Analyse Logistiek

Eindelijk duidelijkheid voor exporteurs tarieven VS

Gisteren 17:00 uur - Linda van Eekeres

De containertarieven blijven dalen, sinds het frontloaden – dat werd aangewakkerd door onzekerheid over Amerikaanse importheffingen – is gestopt. Inmiddels heeft de Europese Unie een deal met een basistarief voor de meeste goederen van 15%, maar een aantal landbouwproducten zijn vrijgesteld. De haven van Rotterdam kwam met de cijfers over het eerste halfjaar. Er blijkt fors meer agribulk overgeslagen.

Lees Foodbusiness 14 dagen gratis

Maak gratis én vrijblijvend 14 dagen kennis
met onze marktinformatie

Onbeperkt alles lezen?

Kies het abonnement dat het beste bij u past

  • Toegang tot alle Premium marktinformatie
  • Technische Analyse van grondstoffen en valuta
  • Inzicht in actuele prijzen en noteringen
Voordeligste keuze
Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

De World Container Index van Drewry is voor de zesde week op rij gezakt, met 3,3% naar $2.517 per 40-voetscontainer. Sinds Trump mondiale importheffingen aankondigde op 2 april steeg de vraag en de containertarieven (met vertraging van een maand). Tot zes weken geleden, toen werd weer een daling ingezet. De frontloading kwam tot stilstand. Enerzijds doordat de magazijnen gevuld waren en anderzijds doordat de aanvoertijden op een gegeven moment langer waren dan de tijd tot de deadlines om een deal te sluiten met Trump over invoerrechten. 

De prijs van containervervoer van Rotterdam naar New York stijgt wel met 2%. De lijnen van China naar de VS dalen het hardst; naar LA met 5% en naar New York met 7%. Containerspottarieven van Shanghai naar Rotterdam liggen nu 60% lager dan een jaar geleden, terwijl de containerprijzen voor New York naar Rotterdam 19% zijn gestegen op jaarbasis. Andersom is er een toename van 4%.

Handelsakkoord VS en EU
Ondertussen is afgelopen weekeinde een deal gesloten tussen de Europese Unie en de Verenigde Staten. Voor de meeste goederen gaat een algemeen tarief gelden van 15%. Het schrikbeeld van 30% vanaf 1 augustus, waarmee Trump dreigde, is daarmee verdreven. Het is echter nog steeds een stuk hoger dan de 2,5% van voorheen. Ook is het hoger dan het basistarief van 10% dat de afgelopen drie maanden gold. Voor de Duitse auto-industrie is het een succesje dat voor auto's in plaats van een importheffing van 25% op auto's, ook het basistarief van 15% geldt. Er wordt nog onderhandeld over een uitzondering voor alcoholische dranken, alsook voor staal en aluminium waar nu nog steeds invoerrechten van 50% op geheven worden. De EU verlaagt op haar beurt de invoerrechten op Amerikaanse auto's van 10% naar 2,5%. Brussel neemt geen tegenmaatregelen, om de handelsoorlog niet verder aan te wakkeren.

Voor vliegtuigen en -onderdelen geldt voor import vanuit de EU in de VS een nultarief, net als voor bepaalde chemicaliën en generieke medicijnen, halfgeleiderapparatuur, bepaalde landbouwproducten (in de verklaring van de EU niet gespecificeerd), natuurlijke hulpbronnen en kritieke grondstoffen. De EU heeft ook toegezegd om drie jaar lang voor $250 miljard aan Amerikaanse energieproducten (olie, LNG, kolen) per jaar te kopen. Vandaag gaat de VS weer verder met onderhandelen over een handelsakkoord met China.

Overslag agribulk Rotterdam neemt enorm toe
De haven van Rotterdam heeft in de eerste helft van dit jaar 211 miljoen ton overgeslagen, dat is 4,1% minder dan in de eerste helft van 2024. De overslag van droge bulk nam met 8,9% af en van natte bulk met 5,3%. De overslag van agribulk steeg juist met 18,6%. "Dit segment wordt altijd sterk beïnvloed door de wereldwijde vraag en oogsten", aldus Havenbedrijf Rotterdam. De eerste maanden van het jaar werden er veel meer oliehoudende zaden, zoals soja, sojameel en raapzaad geïmporteerd.

Het containervolume nam 2,7% toe, maar het gewicht van de goederen in die containers nam met 1% af. Er werden meer lege exportcontainers overgeslagen. Het aantal volle exportcontainers nam met 5% af. De haven verklaart dit door de aanhoudend zwakke concurrentiepositie van de Europese industrie.

In een verklaring zegt Boudewijn Siemons, CEO van Havenbedrijf Rotterdam: "De afgelopen maanden zijn we als haven geconfronteerd met economische onzekerheden, achterblijvende investeringen en disrupties in toeleveringsketens. In deze onrustige tijden moeten we er als haven voor zorgen dat de leveringszekerheid in Europa van energie, voedsel en andere essentiële materialen geborgd blijft. Ook is het van groot belang dat de industrie in de haven competitief blijft, om de strategische autonomie van Europa niet te verzwakken."

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden