Shutterstock

Analyse Logistiek

Importeurs VS wachten nieuwe tarievenregen af

Gisteren 15:30 uur - Linda van Eekeres

De containertarieven blijven dalen vanwege een lage vraag uit Amerika. De tariefdeadline van Trump is uitgesteld tot 1 augustus, niet lang genoeg om goederenstromen opnieuw op gang te brengen. In Nederland roept Defensie de logistieke sector op om samen verantwoordelijkheid te nemen voor de veiligheid van Nederland, vanwege 'de groeiende militaire dreiging en de rol van Nederland als logistieke toegangspoort tot Europa'. 

Lees Foodbusiness 14 dagen gratis

Maak gratis én vrijblijvend 14 dagen kennis
met onze marktinformatie

Onbeperkt alles lezen?

Kies het abonnement dat het beste bij u past

  • Toegang tot alle Premium marktinformatie
  • Technische Analyse van grondstoffen en valuta
  • Inzicht in actuele prijzen en noteringen
Voordeligste keuze
Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Voor de vierde week op rij zakt de World Container Index van Drewry. Deze week met 5% naar $2.672 per 40-voeter. Deze daling is volgens het dataplatform een direct gevolg van de lage vraag naar vracht in de VS. Na een run van Amerikaanse importeurs om goederen de VS binnen te krijgen in verband met de handelspolitiek van Trump en onzekerheid over de toekomstige importtarieven, is de vraag teruggevallen.

Zoals in onderstaande grafiek te zien is, liggen de prijzen nog steeds hoger dan zes weken geleden. We moeten tot 20 februari teruggaan tot de prijzen gelijk of hoger waren. 

De Amerikaanse president Donald Trump heeft de datum waarop er deals gesloten moesten zijn over handelstarieven uitgesteld van 9 juli naar 1 augustus. Het is lastig om een compleet overzicht te geven van de importheffingen die Trump de afgelopen week allemaal heeft aangekondigd. Een kleine greep: 35% voor Canada, 30% voor Zuid-Afrika, 50% voor Brazilië (vanwege de vervolging van oud-president Jair Bolsonaro) en een algemeen tarief van 50% op koper. De Europese Unie onderhandelt nog steeds met de VS over de handelstarieven die 1 augustus ingaan. Trump zou deze week een brief sturen naar Brussel met daarin welke invoerrechten hij wil gaan heffen als er geen deal wordt bereikt. Ondertussen wakkert hij ook de handelsoorlog met China opnieuw aan door andere Aziatische landen te dreigen met hoge importheffingen als zij Chinese goederen doorvoeren naar de VS.

Meer stroomverbruik door weg- dan railverkeer
Het CBS meldt op basis van nieuwe cijfers over stroomopwekking en -verbruik in 2024 dat het gebruik van elektriciteit door vervoer in Nederland is gestegen van 9 PJ in 2019 tot 17 PJ in 2024 (4% van het totale verbruik dat jaar). Het elektriciteitsverbruik van het wegverkeer vervijfvoudigde. Dit komt door het groeiende aantal elektrische auto's. Sinds 2023 wordt er meer stroom verbruikt door weg- dan door railverkeer. 

Samen verantwoordelijkheid nemen voor veiligheid Nederland
"Logistiek is de levensader van militaire operaties", benadrukte de commandant van het Defensie Ondersteuningscommando, luitenant-generaal Jan-Willem Maas tijdens een speech voor de Logistieke Alliantie bij de haven van Rotterdam. Maas riep de zeventien organisaties die de alliantie vormen op om samen verantwoordelijkheid te nemen voor de veiligheid van Nederland. "Een wapen maakt het verschil aan het front. Maar zonder een constante stroom van brandstof, munitie, voedsel en medische zorg is het niets meer dan duur staal."

Onder de organisaties zitten ProRail, de Rotterdamse en Amsterdamse haven en Schiphol. Vanwege 'de groeiende militaire dreiging en de rol van Nederland als logistieke toegangspoort tot Europa' is het volgens Defensie belangrijk dat Defensie en de logistieke sector samen optrekken. Bijvoorbeeld bij grootschalige troepenverplaatsingen naar het oosten van Europa. Maas: "Onze eigen transportcapaciteit is dan niet voldoende. We hebben civiele partners nodig, zodat we in staat zijn om snel op te schalen."

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden