Het geëscaleerde conflict tussen Israël en Iran zorgt voor een hogere risicopremie voor schepen die naar de Golfregio afreizen. Ook is de hoop dat schepen op korte termijn weer veilig de Rode Zee kunnen bevaren de bodem ingeslagen.
Als er al hoop was op het op korte termijn beëindigen van de onveilige situatie op de Rode Zee, waar de Houthi-rebellen schepen aanvallen vanwege de oorlog in Gaza, dan is die met de luchtoorlog tussen Israël en Iran helemaal de grond ingeboord. De omvaarroute via Kaap de Goede Hoop zal nog veelvuldig genomen worden.
De CEO van Mitsui O.S.K. Lines, de een na grootste Japanse containerrederij, zei dinsdag dat ze de situatie in de gaten houden, maar dat het moeilijk is de Golfregio te vermijden. Daar is wel een prijs aan verbonden. Verzekeringsmakelaar Marsh McLennan zegt tegen CNBC dat scheepvaartverzekeraars nu 0,2% van de waarde van een schip rekenen voor reizen naar de Golfregio, waar dat eerder 0,125% was. Voor reizen naar Israël is de premie verdrievoudigd naar 0,7% en ook voor de Rode Zee is de risicopremie verhoogd. CNBC meldt ook dat de geldigheidsduur van de offertes voor transportverzekeringen is gehalveerd naar 24 uur.
Maersk mijdt het Israëlische Haifa voorlopig
De Deense rederij Maersk maakte vandaag bekend tijdelijk geen schepen meer aan te meren in de haven van het Israëlische Haifa. "Na een zorgvuldige analyse van de rapporten over de dreigingsrisico's met betrekking tot het aanhoudende conflict tussen Israël en Iran, met name de potentiële risico's van specifieke Israëlische havens en de gevolgen daarvan voor de veiligheid van onze bemanningen, heeft Maersk besloten om de aanlopen van schepen in de haven van Haifa in Israël tijdelijk op te schorten. Ook de acceptatie van vracht voor Haifa wordt opgeschort", aldus de rederij in een verklaring.
Er wordt ook melding gemaakt van verstoring van navigatiesystemen in de Straat van Hormuz, waar veel olietankers, maar ook containerschepen varen. Als Iran de Straat van Hormuz blokkeert, zou dit een grote logistieke ramp zijn. 20% van de olie die wereldwijd wordt verhandeld, wordt via de zeeweg vervoerd. Veel scheepsvaartsorganisaties, waaronder Drewry, achten de kans dat de Straat van Hormuz wordt afgesloten echter laag.
Containerprijzen dalen na zes weken van stijging
De index van de World Container Index van Drewry daalde deze week na zes weken van stijging, met 7% naar $3.279 per container van 40 voet. Dit is volgens het dataplatform te danken aan de routes van China naar de VS. Daarmee lijkt er vroeger dan verwacht een einde te komen aan de grote importdrift van de VS in afwachting van nieuwe handelstarieven.