Shutterstock

Analyse Logistiek

Goederenstroom van China naar VS weer op gang

Eergisteren 15:45 uur - Linda van Eekeres

De 'wapenstilstand' in de handelsoorlog tussen de VS en China heeft de vraag naar Chinese goederen in Amerika weer op gang gebracht. Dat is te zien aan de spottarieven voor containers. Die nemen van Shanghai naar LA en New York toe met respectievelijk 16% en 19% volgens de Drewry World Container Index. 

Lees Foodbusiness 14 dagen gratis

Maak gratis én vrijblijvend 14 dagen kennis
met onze marktinformatie

Onbeperkt alles lezen?

Kies het abonnement dat het beste bij u past

  • Toegang tot alle Premium marktinformatie
  • Technische Analyse van grondstoffen en valuta
  • Inzicht in actuele prijzen en noteringen
Voordeligste keuze
Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Naar Europese bestemmingen vanuit China dalen de spottarieven juist met 1%. 

De capaciteit op de routes van China naar de VS was de afgelopen tijd teruggebracht. Voorafgaand aan de nieuwe importheffingen die Trump afkondigde waren er al zoveel mogelijk vrachten vervoerd. In combinatie met de hoge invoerrechten, opgelopen tot 145% voor goederen uit China, was de vraag flink teruggevallen. Maandag 12 mei maakten de landen bekend negentig dagen lang een veel lager tarief te hanteren, China 10% en de VS 30%.

Normaliter zou een importheffing van 30% niet echt aanlokkelijk zijn om massaal aan het importeren te slaan, maar met de onzekerheid van wat er na drie maanden gaat gebeuren, is het waarschijnlijk dat Amerikaanse importeurs juist dat gaan doen. Vanwege een tekort aan capaciteit op de routes verwacht dataplatform Drewry dat de prijs voor containervervoer tussen China en de VS de komende week verder oploopt.

Wat er ook nog aankomt is het nieuwe beleid voor havenaanloopkosten in de VS van in China gebouwde schepen. Het beleid is na de hoorzittingen met belanghebbenden dusdanig afgezwakt dat het percentage schepen dat er niet onder valt is gestegen van 20% naar 61% volgens Drewry.  Er is een overgangsperiode van 180 dagen voor het beleid ingaat. Volgens het dataplatform kunnen de meeste rederijen zo met de inzet van schepen schuiven dat de meeste in China gebouwde schepen Amerika niet aandoen. Voor een aantal rederijen is het wel problematisch omdat zij of in Chinese handen zijn of een groot aantal in China gebouwde schepen hebben.

Amerikaans beleid tegen Chinese dominantie scheepsbouw raakt graan
In het Panamax-segment (65.000 to 80.000 ton) vallen relatief de meeste schepen onder het hoge haventarieven. Vrachttarieven kunnen daardoor met bijna $15 per ton stijgen, een stijging van 25% van de spotprijzen per reis, geeft Drewry aan. "Dit heeft direct invloed op de concurrentiepositie in belangrijke exportmarkten, met name voor bulkgoederen zoals graan." Voor afstanden tot 2.000 zeemijl (bijvoorbeeld naar Mexico, Canada en het Caribisch gebied) is er een vrijstelling. De vrijstelling geldt ook voor schepen zonder lading.

Landen krijgen brief van VS met nieuwe importtarieven
De VS sloot vorige week ook een deal met het Verenigd Koninkrijk. Heffingen op staal en aluminium zijn geschrapt en het die op Britse auto's gaat naar 10%. Voor het VK gold sinds 2 april een tarief van 10% en dat blijft zo voor de meeste goederen. Volgens Trump zijn er 150 landen die een deal willen sluiten, maar kan de VS niet met iedereen om de tafel. Vandaag (vrijdag 16 mei) heeft hij vanuit het Midden-Oosten gezegd dat minister van Financiën Scott Bessent en minister van Handel Howard Lutnick binnen enkele weken brieven zullen sturen naar landen over de nieuwe tarieven.

Wallmarkt-CEO Doug McMillon zei gisteren (15 mei) tijdens de presentatie van de jaarcijfers de hogere importheffingen door te gaan berekenen aan klanten. Zelfs als de tarieven verlaagd worden zullen ze omdat ze hoger zijn dan voorheen leiden tot hogere prijzen, gaf hij aan. 

Meer goederen vervoerd door binnenvaart
Binnenvaartschepen hebben in 2024 in Nederland 1,5% meer goederen vervoerd dan in 2023, zo meldt het CBS. Het ging om ruim 332 miljoen ton. Vooral het vervoer van containers (3,6% meer TEU, containers van 20 voet) en van natte bulkgoederen zoals benzine nam toe (+ 2,3%). Er werd minder steenkool vervoerd.

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden