Zuivel- en transportonderneming Royal A-ware heeft vorig jaar een omzet geboekt van €3,8 miljard, wat 16,4% meer is dan in 2023. Dit komt mede door de hogere melkprijzen. De netto winst daalde ondertussen, en dat was mede door de volatiliteit op de zuivelmarkt.
Toch is A-ware tevreden over de resultaten die in 2024 zijn geboekt, laat een woordvoerder namens het bedrijf weten. De onderneming is bovendien trots dat het als eerste in de Nederlandse zuivelsector een duurzaam jaarverslag kan neerleggen dat in overeenstemming is met de Europese CSRD-richtlijn en dat ook als zodanig is goedgekeurd.
Van de totale omzet komt zo'n €3,3 miljard uit zuivelactiviteiten en ongever €400 miljoen uit transport (AB Texel). Het resterende deel komt onder meer van automotive activiteiten. De netto winst daalde van €82 miljoen in 2023 naar €65 miljoen in 2024. Dat staat voor bijna 2% van de omzet. Het lagere resultaat is het gevolg van verschillende oorzaken. Als eerste wordt genoemd de toegenomen volatiliteit op de zuivelmarkt, waardoor het moeilijker werd om een goede marge veilig te stellen. Er speelde echter meer. Zo werden enkele nieuwe projecten opgestart en dat ging ook gepaard met extra kosten.
Stevige oorlogskas
Door de ingebruikname van nieuwe installaties en fabrieken, nam de balans echter wel fors toe, met €468 miljoen naar bijna €2 miljard. Vorig jaar werd voor €108 miljoen aan nieuwe investeringen gedaan, €23 miljoen meer dan in 2023. Door alle uitgaven en de lagere winst liep de solvabiliteit terug van 29,9% naar 24,1% door balansverlenging. Eind vorig jaar sprak A-ware met een bankenconsortium een herfinanciering af voor ongeveer €1 miljard, waarmee het bedrijf over een stevige oorlogskas beschikt, aldus een woordvoerder. Over concrete ambities doet het bedrijf geen uitspraken. Van de omzet kwam vorig jaar 54% uit Nederland en 42% uit andere landen binnen de EU. België geldt als tweede thuismarkt, terwijl er ook omvangrijke activiteiten zijn in Ierland, Spanje en Italië.
Voorspoedige emissiereductie
In het jaarverslag wordt vanzelf ook uitgebreid verslag gedaan van de duurzaamheidsinspanningen. Een opvallend detail daarbij is de berichtgeving over de terugdringing van de boerderij-emissies (scope 3). A-ware heeft zich als doel gesteld om de CO2-emissies in 2030 met 51,6% te hebben gereduceerd (ten opzichte van 2019). Om dat doel te bereiken heeft het nog maar 8,9%-punt te gaan, want er is al 42,7% reductie gerealiseerd. Met de scope 1 en -2 emissies is er een grotere inspanning te verrichten, maar dat komt ook door de voortdurende groei van het bedrijf.
Met de ontwikkeling van de melkplas loopt het ondertussen voorspoedig. Vorig jaar leverden de ruim 1.500 leveranciers van het bedrijf 2,8 miljard kilo melk. De melkprijs (werkelijke prijs) kwam vorig jaar gemiddeld uit op €52,33 per 100 kilo.