Shutterstock

Analyse Logistiek

Begin van het einde van de Rode Zeecrisis?

24 Januari 2025 - Linda van Eekeres

Qua Amerikaanse importtarieven lijkt de soep vooralsnog niet zo heet gegeten te worden als opgediend. Verder wordt, nu er een bestand is tussen Israël en Hamas, de Rode Zee mogelijk veiliger. In Frankrijk roept een vakbond op om in strijd tegen het verhogen van de pensioenleeftijd de haven van Le Havre twee dagen plat te gooien.

Lees Foodbusiness 14 dagen gratis

Maak gratis én vrijblijvend 14 dagen kennis
met onze marktinformatie

Onbeperkt alles lezen?

Kies het abonnement dat het beste bij u past

  • Toegang tot alle Premium marktinformatie
  • Technische Analyse van grondstoffen en valuta
  • Inzicht in actuele prijzen en noteringen
Voordeligste keuze
Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

De World Container Index van Drewry is met 11% gedaald tot $3.445 per container van 40 voet. De spottarieven werden op alle routes lager. De lijnen Shanghai naar Rotterdam en Genua zakten met respectievelijk 19% en 10% het meest. Drewry verwacht dat in verband met het Chinees Nieuwjaar (van 29 januari tot 12 februari) ook volgende week de tarieven (licht) dalen.

Trumps eerste dagen
De afgelopen maanden deden Amerikaanse importeurs hun uiterste best om maar zoveel mogelijk waren het land binnen te krijgen voordat Trump het Witte Huis zou betreden. Vooraf had de president gedreigd met hoge handelstarieven. Afgelopen maandag was het zover. Trump richt wel een speciale belastingdienst op voor invoerrechten en buitenlandse belastingen, maar hogere tarieven voerde hij (nog) niet in. De president wil eerst handelsverdragen tegen het licht houden en uitzoeken wat de handelstekorten zijn. Wel dreigde hij per 1 februari 25% importbelasting te gaan heffen voor Canada en Mexico.

Het lijkt het erop dat Trump de tarieven vooral gebruikt als drukmiddel om politiek zijn zin te krijgen. Zo wil hij dat China zich houdt aan de 'Fase 1-handelsovereenkomst'. Daarmee verplicht China zich om voor een bepaald bedrag goederen te importeren. Tevens heeft Trump gezegd dat de EU hoge tarieven kan ontlopen mits zij fossiele brandstoffen van de VS koopt.

Wanneer Trump wel overgaat tot het invoeren van hogere handelstarieven, kan dat de transporttarieven omhoog duwen. Platform Xeneta geeft aan dat toen Trump tijdens zijn eerste termijn in 2018 de tarieven op Chinese importen verhoogde, de gemiddelde spotcontainertarieven met meer dan 70% stegen op routes van China naar de Amerikaanse westkust. Of dat nu ook het geval zou zijn, is onzeker. Dat hangt er ook van of schepen weer door de Rode Zee kunnen varen. Met de huidige overcapaciteit zouden tarieven dan kunnen kelderen, geeft Xeneta aan.

Beloftes van Houthi-rebellen
De Houthi-rebellen heeft de bemanning van de Galaxy Leader, die november 2023 werd gekaapt, vrijgelaten. Aanleiding is het staakt-het-vuren tussen Israël en Hamas in Gaza dat zondag is ingegaan. De Houthi's hebben ook aangekondigd alleen nog schepen in Israëlisch eigendom of die onder Israëlische vlag varen aan te vallen. Wel dreigen de door Iran gesteunde Houthi' Britse en Amerikaanse schepen aan te vallen als er geweld wordt gepleegd tegen Jemen door Israël, de Verenigde Staten of het Verenigd Koninkrijk.

Naast optimisme heerst er ook sceptisch over de belofte, los van dat het onzeker is of de wapenstilstand tussen Israël en Hamas standhoudt. Eind 2023 begon het ook zo, maar werden uiteindelijk schepen uit veel meer landen aangevallen. De Houthi's hebben er ook belang bij hebben om de Rode Zee onveilig te houden, zo geeft maritieme dataplatform Freightos aan in een update.

Vooralsnog zijn scheepvaartmaatschappijen niet happig om meteen weer door de Rode Zee te varen. De Franse rederij CMA CGM ontkent geluiden dat zij zich aan het voorbereiden is om op reguliere basis weer de route via het Suezkanaal te nemen.

Mocht deze route van Azië naar Europa en het Middellandse Zeegebied door veel schepen worden hervat, dan verwacht Freightos verstoringen van de schema's en opstoppingen en vertragingen in havens in Europa en Azië. Daardoor kunnen tarieven (tijdelijk) opgestuwd worden. Op langere termijn vinden tarieven dan waarschijnlijk juist weer de weg naar beneden. Momenteel wordt er veel capaciteit ingezet op de langere routes via Kaap de Goede Hoop. Mocht dat omvaren niet meer nodig zijn, dan komt al die extra capaciteit weer op de markt. Er zijn de laatste jaren veel grote containerschepen gebouwd en er zitten nog steeds nieuwe schepen in de orderboeken. Volgens Freightos kan dit leiden tot 'verliesgevende prijzen die net zo laag zijn als die van eind 2023'.

Oproep tot staking Le Havre
De activiteiten in de Franse haven van Le Havre dreigen verstoord te raken. In strijd tegen het verhogen van de pensioenleeftijd roept vakbond CGT op om op dertien dagen het werk vier uur lang neer te leggen en op 30 en 31 januari de haven helemaal plat te gooien. Vanaf maandag moeten de werkonderbrekingen plaats gaan vinden.

Gisteren (23 januari) staakten ook 80 werknemers in de haven van Calais vier uur lang, waardoor een aantal veerboten naar het Engelse Dover niet konden varen. De vrees bestaat dat de acties zich verder verspreiden en ook graanterminals gaan raken. In juni vonden er ook havenstakingen plaatst.

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden