Shutterstock

Analyse Logistiek

Franse reder waagt zich met schepen op Rode Zee

1 Maart 2024 - Linda van Eekeres

De Franse rederij CMA CGM gaat vanwege de 'veranderende omstandigheden' weer gebruik maken van het Suezkanaal en door de Rode Zee varen. Er zal per schip worden beoordeeld of er wel of niet door de Rode Zee gevaren gaat worden, schrijft de rederij op haar website. Anders wordt er omgevaren via Koop de Goede Hoop.

Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Dit betekent dat dat verladers die van de rederij gebruik maken hun vrachtverzekering goed op orde moeten hebben om er zeker van te zijn dat deze geldig is in de risicogebieden: de Straat van Bab al-Mandeb en de Golf van Aden, schrijft CEO van Vespucci Maritime Lars Jensen op LinkedIn. Dit geldt volgens hem ook voor de rederijen waarmee CMA CGM een samenwerkingsverband (Ocean Alliance) - dat deze week met vijf jaar is verlengd - omdat zij diensten voor elkaar uitvoeren. De samenwerkingspartners zijn Cosco, Evergreen en OOCL.

CMA CGM was begin februari helemaal gestopt met het varen door de Rode Zee. Wellicht heeft de Franse rederij haar hoop gevestigd op de Europese maritieme missie, Aspides (schilden) waarvoor maandag 19 februari groen licht werd gegeven door de buitenlandministers van de EU. 

Afgelopen dinsdag (27 februari) hebben de Houthi-rebellen opnieuw aangegeven niet te stoppen met de aanvallen op de internationale scheepvaart als Israël zijn 'agressie in Gaza niet stopt'. Die dag was er ook een raketaanval waarbij een schip werd gemist. Donderdag meldde Houthi-leider Abdul Malik al-Houthi volgens Reuters in een tv-toespraak dat de aanvallen doorgaan en dat ze 'verrassingen' in petto hebben die 'onze vijanden totaal niet verwachten'.

De Deense rederij Maersk is vooralsnog niet van plan om zich op de Rode Zee te wagen. De Nederlandse Charles van der Steene, bij Maersk verantwoordelijk voor Noord-Amerika, zei onlangs tegen CNBC dat het omvaren tot het tweede en derde kwartaal van dit jaar kan duren "Klanten zullen ervoor moeten zorgen dat de langere totale transittijd in hun supply chain is ingebouwd", aldus de topman tegen CNBC. De rederij heeft 6% extra capaciteit ingezet.

Niet alleen wagen veel minder schepen zich op doorreis naar of van Europa op de Rode Zee, ook de bestemmingen in de Golf van Aden en de Rode Zee worden veel minder aangedaan. De eerste zeven weken van 2024 is 21% minder volume naar en van havens in die regio vervoerd dan een jaar eerder, meldt scheepsmakelaar Bimco. Het totaal aantal passages door de Golf van Aden en het Suezkanaal was in februari respectievelijk 50% en 37% minder dan een jaar eerder. Wat containerschepen betreft, is dat zelfs 70% minder. Voor de Rode Zeecrisis ging ruwweg 10% van de wereldwijde zeehandel door het Sueskanaal, aldus Bimco.

De spottarieven voor containervervoer dalen ondertussen – na een eerdere enorme stijging – verder. Drewry's World Container Index zakte deze week met 5% naar $3.493 per 40voets container. De lijnen vanaf China waren verantwoordelijk voor deze daling. Shanghai – Rotterdam daalde met 7% het meest. Ondanks de daling zijn de tarieven volgens Drewry nog steeds 136% boven het gemiddelde van afgelopen december.

De achterstanden die na het Chinees Nieuwjaar weggewerkt moeten worden, zullen volgens dataplatform Freightos de tarieven voorlopig wel rond het huidige hoge niveau houden. Daarna verwacht het dataplatform een daling aangezien de zeevrachtvaart de komende weken het laagseizoen ingaat.

Sea-Intelligence heeft met behulp van gegevens uit de Container Trade Statistics (CTS) een schatting gemaakt van het aantal lege containers op schepen. In vergelijking met pre-coronajaar 2019 zijn er de afgelopen maanden 20% meer containers die leeg vervoerd worden.

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden