Shutterstock

Analyse Logistiek

Containertarief zwakt sneller af dan verwacht

2 Februari 2024 - Linda van Eekeres

Waar de spotprijzen voor containers sinds de aanvallen van Houthi-rebellen op vrachtschepen in de Rode Zee alleen maar stegen, is deze week voor het eerst een daling te zien. De Drewry World Container Index zakt met 4% tot $3.824 voor een  40 voetscontainer.

Lees Foodbusiness 14 dagen gratis

Maak gratis én vrijblijvend 14 dagen kennis
met onze marktinformatie

Onbeperkt alles lezen?

Kies het abonnement dat het beste bij u past

  • Toegang tot alle Premium marktinformatie
  • Technische Analyse van grondstoffen en valuta
  • Inzicht in actuele prijzen en noteringen
Voordeligste keuze
Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

De tarieven zwakken sneller af dan velen hadden verwacht, stelt Emily Stausbøll, marktanalist bij Xeneta in een update. Het lijkt er volgens haar op dat sommige verladers erin slagen lagere tarieven af ​​te spreken. "Verladers zijn tijdens de Rode Zee-crisis steeds wantrouwiger geworden tegenover vervoerders die de tarieven zo lang mogelijk hoog willen houden, en de laatste gegevens van Xeneta suggereren dat ze nu terugdeinzen", aldus het platform.

Drewry verwacht dat tarieven de komende weken stabiliseren. Dit hangt ook samen met de viering van het Chinees Nieuwjaar die nog drie weken duurt en waardoor fabrieken op een lager pitje staanNaar schatting van Drewry wordt 30% van de wereldwijde containercapaciteit beïnvloed door de situatie in de Rode Zee en kost het tien dagen om van Azië naar Rotterdam te varen. De situatie is ondertussen nog verre van onder controle. Gisteren (1 februari) is er nog een aanval gerapporteerd op een schip. De Houthi's hebben aangegeven door te gaan tot 'de belegering van de Gazastrook wordt opgeheven'. De VS en Groot-Brittannië hebben opnieuw aanvallen uitgevoerd op Houthi-doelen.

16.000 schapen en koeien
De situatie op de Rode Zee heeft ook een schip getroffen met 14.000 schapen en 2.000 runderen aan boord. Het schip vertrok 5 januari vanuit Australië naar Israël, maar keerde toch terug vanwege de situatie in de Rode Zee. Het legde aan aan de Australische westkust, waar het rond de 41 graden is. Het schip is gisteren teruggekeerd naar een haven, maar nog in afwachting of het van de autoriteiten mag lossen.

Jeremy Nixon, CEO van ONE (Ocean Network Express) zegt in het deze week gepubliceerde jaarverslag dat de 'vijandelijkheden in het Midden-Oosten' - die hebben geleid tot het vermijden van de Suez-route en langere routes rond Kaap de Goede hoop - de dominante factor is die nu van invloed is op de lijnvaart. "Dit zal een materiële impact hebben op zowel de transitietijden als de mogelijkheid om het komende kwartaal wekelijkse vaarfrequenties op de lijnen Azië-Europa en Azië-VS oostkust te handhaven. De regionale politieke en militaire situatie blijft zorgwekkend en we houden de ontwikkelingen nauwlettend in de gaten om de risico's voor onze zeevarenden, de vracht en de operationele middelen van onze klanten tot een minimum te beperken."

Bemoedigende economische vooruitzichten
De topman van ONE ziet ook lichtpunten. "De economische vooruitzichten in Noord-Amerika en Europa beginnen er bemoedigender uit te zien om een ​​harde economische landing in 2024 te voorkomen. De consumentenbestedingen zijn zich op jaarbasis aan het herstellen, wat het afgelopen kwartaal heeft geleid tot positieve ontwikkelingen op het gebied van de voorraadaanvulling.

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden