Beyond Meat zit in zwaar weer. Hoewel een vegetarische hamburger van het merk bij de Amerikaanse supermarkt Walmart nog altijd iets goedkoper is dan een aandeel Beyond Meat, was het verschil nog nooit zo klein.
Op 31 juli 2019 piekte de beursprijs van Beyond Meat op $196,51. Het voorlopige dieptepunt werd bereikt op 26 oktober toen de prijs op $5,68 sloot. Het is het verhaal van Beyond Meat in een grafiek gevangen.
Het bedrijf ging in 2019 naar de beurs en piekte op een waarde van $1,4 miljard. Tegen het eind van het jaar was het aandeel tweederde van de waarde verloren. In augustus 2021 stond de koers voor het laatst boven de prijs van de beursgang. De simpele verklaring voor wat er fout ging is dat consumenten niet genoeg Beyond Meat-producten kochten.
Bij de beursgang was de verwachting dat het bedrijf in 2022 een positieve kasstroom zou hebben en een jaarlijkse omzetgroei van ongeveer 40%. In plaats daarvan groeide de omzet in 2021 slechts 14% en daalde de omzet vorig jaar met 10%. Deze zomer werd duidelijk dat de omzet het tweede kwartaal van 2023 30,5% lager was dan een jaar eerder. Het volume daalde met 23,9%. De vraag naar Beyond Meat-producten wil maar niet aantrekken.
Verkoopvolumes
De verkoopvolumes in de Amerikaanse foodservice- en retailkanalen waren lager dan verwacht. Promoties om de vraag kunstmatig aan te zwengelen leverden ook niet het gewenste effect op. Ondertussen is het bedrijf naarstig op zoek naar de kip met de gouden eieren. Daarvoor steekt het bedrijf grote hoeveelheden geld in productontwikkeling.
Beyond Meat Jerky was geen sucecs, dus nu zijn de ogen gericht op plantaardige kip en biefstuk. Voorlopig lijkt de Beyond Steak wél een succes. In het eerste kwartaal van 2023 werd er een brutowinst van $6,2 miljoen geboekt, mede dankzij het nieuwe product. Een kwartaal later was er ook sprake van een brutowinst, maar voor het derde kwartaal wordt een verlies verwacht van $7 tot $8 miljoen, meldde het bedrijf in een voorbeschouwing op de kwartaalcijfers.
Slechte vooruitzichten
Vanwege de kostbare productontwikkeling, maar ook de pogingen van Beyond Meat om zowel verkoopprijzen als bedrijfskosten te verlagen, is een geldinjectie op termijn waarschijnlijk onvermijdelijk. En ook de technische vooruitzichten zijn niet goed.
Zo heeft Beyond Meat obligaties uitgegeven om geld op te halen, maar worden die momenteel voor $0,23 verhandeld. En is ruim een derde van de vrij verhandelbare aandelen momenteel uitgeleend aan speculanten die inzetten op een prijsdaling. Het bedrijf heeft volgens de jaarcijfers van 2022 $1,1 miljard aan schulden en zo'n $300 miljoen aan beschikbare cash.
Ook bij analisten staan inmiddels bijna alle seinen wat betreft Beyond Meat op rood en was er de afgelopen twee maanden geen enkele analist die opriep om een aandeel Beyond Meat te kopen. Nu is de vraag waar het mis ging, hoe ging Beyond Meat van potentiëel beurssucces naar penny stock ging.
Plantaardig vlees is geen plantaardige melk
In een analyse van de Financial Times wordt geschreven dat het al vanaf het begin fout ging. Er werd namelijk de vergelijking gemaakt met plantaardige melk, een productcategorie die destijds al populair en groeiende was. De conclusie werd getrokken dat plantaardig vlees dan de best next thing zou zijn. De verkopen in de VS van plantaardige vleesvervangers waren in 2018 immers met 24% gegroeid, hoewel de bredere acceptatie achterbleef.
Een fout waar JP Morgan destijds al voor waarschuwde. De zakenbank verwachtte in een conservatieve schatting dat de verkoop van plantaardige vleesvervangers in vijftien jaar de grens van $100 miljard zou doorbreken en dat Beyond Meat daarvan 5% zou van uitmaken. Daarbij werd ervan uitgegaan dat slechts tweederde van het vlees te vervangen zou zijn door plantaardige opties en dat plantaardige vleesvervangers maximaal 10% van de markt zouden uitmaken, vergeleken met 13% voor plantaardige zuivel op dat moment.
Waar consumenten het makkelijk vonden om plantaardige zuivel te proberen, ontbrak die behoefte bij vleesvervangers. Een groot probleem is de toegankelijkheid. Soja- of amandelmelk proberen is aantrekkelijker dan het proberen van een plantaardige burger. Waar een koffie met plantaardige melk in plaats van koemelk $0,40 duurder is, is dat verschil tussen een traditionele hamburger en een plantaardige burger veel groter, onderzocht Barclays. Inmiddels maakt plantaardige melk 15% van de Amerikaanse melkmarkt uit, de plantaardige vleesvervangers piekten qua marktaandeel op 9%, maar zitten inmiddels onder de 6%, meldt Barclays.
Want hoewel de markt voor plantaaridge producten volgens Euromonitor afgelopen jaar $28 miljard waard zou zijn en de afgelopen vijf jaar met 7% is gegroeid, zijn de enige bedrijven die er echt aan verdienen de fabrikanten van plantaardige zuivel.
Wat nu?
De grote vraag is: wat nu? Op lange termijn wordt het kleine marktaandeel van Beyond Meat bedreigt door innovaties in kweekvlees en op korte termijn doet het bedrijf er alles aan om de omzetdaling een halt toe te roepen met promotieacties en kortingen. Iets waar ze bij JP Morgan vraagtekens bij zetten. Zo denkt de bank dat de vaste klantenkring van Beyond Meat een trouwe groep is en bereid is om de hogere prijzen te betalen, iets wat zij ook terugzien bij fabrikanten van tabaksproducten en frisdrank. Een prijsverlaging zou volgens JP Morgan een directe impact op de omzet hebben die je niet terugziet in hogere volumes.
Al met al lijkt Beyond Meat slachtoffer te zijn van een hype. Nu het bedrijf de vooruitzichten voor de publicatie van de kwartaalcijfers voor het derde kwartaal negatief heeft bijgesteld, is het de vraag hoe lang het bedrijf het nog volhoudt. Voor nu wordt een omzet van $330 tot $340 miljoen verwacht (een daling van 20% ten opzichte van 2022) en een brutowinst die ongeveer op 0 uitkomt.
Beursanalisten zien op de balans van Beyond Meat geen tekenen om direct van in paniek te raken, maar ook niets wat veel vertrouwen geeft. Het bedrijf heeft zoals eerder geschreven extra cash nodig om een koerswijziging te bekostigen, de vraag die boven de markt hangt is: Wie wil er nog geld in Beyond Meat steken?