Aerovista Luchtfotografie / Shutterstock.com

Nieuws Ondernemen

Jumbo scherpt klimaatambities aan

27 Oktober 2023 - Max van der Heijden

Supermarktketen Jumbo heeft als doel gesteld dat in 2030 60% van de verkochte eiwitten plantaardig is. Jumbo heeft het aanbod vegetarische en veganistische producten de afgelopen jaren uitgebreid. Dit jaar kwamen er tientallen producten bij en ook volgend jaar zal het segment verder groeien. Toch zegt de supermarkt in te zien dat meer plantaardige producten alleen niet voldoende zijn. Vandaar de aanscherping van de ambitie naar een meer plantaardig eetpatroon.

Dit sluit ook aan op de klimaatdoelstellingen van Jumbo om de CO2-uitstoot van de eigen bedrijfsvoering, het zogenoemde scope 1 en 2, in uiterlijk 2030 te verlagen met 85% ten opzichte van 2022. De CO2-uitstoot van de toeleveringsketen (scope 3) moet dan 50% lager zijn.

"Een betere balans op ons bord zorgt voor een minder grote CO2-uitstoot. Daarin willen we onze verantwoordelijkheid nemen en zullen we keuzes moeten maken. Daarom hebben we ambitieuze klimaatdoelstellingen neergezet, om zo onze footprint terug te brengen, ook in onze productieketens'', zegt CEO Ton van Veen in een persbericht. ''Dat doen we enerzijds door de verdere verduurzaming van onze versproducten, door intensieve samenwerking en innovaties met boeren en leveranciers binnen onze ketens. Anderzijds willen we plantaardig eten verder normaliseren. Dat is een grote opgave en vraagt om een aanscherping van ons beleid om de verkoop van vegetarische en plantaardige producten verder te laten groeien."

Jumbo werkt samen met onder meer leveranciers, experts en maatschappelijke organisaties om plantaardig eten makkelijk en toegankelijk te maken voor de klant. Dat doet het bedrijf met recepten en vegetarische opties bij alle verspaketten. 

Geen vleesvervangers meer naast vlees
Vleesvervangers naast vlees leggen om klanten te verleiden de plantaardige variant te proberen zit daar echter niet in. Jumbo begon begin dit jaar in zeven winkels verspreid over het land met een pilot waarbij vleesvervangers naast vleesproducten werden gelegd. Het was een manier om klanten uit te nodigen om een plantaardig alternatief te proberen. Woordvoerder Linda Roovers zei begin deze week tegen Distrifood dat de supermarktketen veel heeft geleerd van de proef waarbij de plantaardige schnitzels naast de kip en varkensschnitzels lagen, maar dat vegetariërs en veganisten hun producten niet meer gemakkelijk konden vinden en vleeseters en flexitariërs zich nauwelijks lieten verleiden tot een andere keuze.
 

Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Max van der Heijden

Max schrijft over de grondstoffenmarkten en alles wat daarmee te maken heeft. Zijn focus ligt vooral op granen, koffie en cacao. Ook is hij iedere ochtend vroeg uit de veren om de marktstarter op papier te zetten. Max houdt van koken, eten en reizen.

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden