Het einde van de graandeal, het bombarderen van Oekraïense havensteden en dreigementen over en weer dat schepen in de Zwarte Zee als vijandig worden gezien, heeft zijn weerslag op de tarieven van bulkvervoer. Net als de Chinese economie die maar niet goed op gang wil komen. De tarieven hadden echter lager kunnen zijn ware het niet dat China afstevent op een recordimport steenkool.
Rusland heeft deze keer echt de stekker uit de graandeal getrokken. 17 juli liep de graandeal af, waarbij graan via Zwarte Zee Oekraïne uit kon worden gevoerd. Direct daarop is Rusland begonnen met het bombarderen van graanterminals en infrastructuur in de Oekraïense havensteden Odessa en Chornomorsk (die voorheen onder de graandeal vielen). Ook zouden bij bombardementen in Chornomorsk naar verluidt 60.000 ton graan verloren zijn gegaan en in de buurt van Odessa 100 ton erwten en 20 ton gerst. Rusland kondigde ook aan vanaf 19 juli schepen die zich toch in de Zwarte Zeeregio wagen te zien als vijandig. Oekraïne heeft op zijn beurt het dreigement geuit Russische schepen die koers zetten naar havens in Rusland, of bezet Oekraïens gebied ook te zien als schepen die militair materieel vervoeren 'met alle risico's van dien'.
De ontwikkelingen rond Rusland en Oekraïne hebben ook invloed op de Panamax-index voor kolen- en graanschepen met een laadvermogen van circa 60.000 tot 70.000 ton. Dat de Chinese economie zich trager dan verwacht herstelt, draagt daarnaast ook bij aan lagere tarieven, zo constateert scheepsmakelaar Fearnleys. Bulkvervoer werd op weekbasis gemiddeld goedkoper. De Baltic Exchange Dry Index voor bulkvervoer daalde van 1.103 naar 977 punten. De Panamax-index zakte van 1.101 naar 993 punten.
De tarieven zitten dan wel in het slop, ze hadden nog veel lager kunnen zijn als China de afgelopen maanden niet een recordhoeveelheid steenkool zou hebben geïmporteerd, schrijft Splash. China ligt op koers om dit jaar 400 miljoen ton steenkool in te voeren, 100 miljoen ton meer dan vorig jaar.
Spottarief zeecontainers
Containervervoer wordt juist weer wat duurder. Vorige week steeg de containerindex van Drewry (voor het eerst sinds begin mei) licht (0,9%), maar deze week is er een duidelijkere prijsstijging te zien, van 3,3%. Een container van 40 voet kost nu gemiddeld $1.536,86. De lijnen waarop de grootste stijging te zien is, zijn Shanghai - Los Angeles (+10%) en Shanghai - New York (+7%). De tarieven van en naar Rotterdam bleven stabiel of daalden. Grootste daler daarbij was Rotterdam - New York (-7%). Drewry verwacht dat de tarieven op de meeste oost-west-routes de komende weken licht dalen.
Minder overslag Rotterdam
De Rotterdamse haven presenteerde deze week halfjaarcijfers. De goederenoverslag lag het eerste halfjaar van 2023 5,5% lager (220,7 miljoen ton) dan in de eerste helft van 2022. De daling betrof vooral de overslag van kolen, containers en overig droog massagoed (grondstoffen). De overslag van agribulk, ijzererts en schroot en LNG nam toe. Agribulk groeide 8,5%, met name door meer oliehoudende zaden uit Zuid-Amerika.
De overslag van containers daalde in het eerste halfjaar in tonnen met 9,3% tot 64,4 miljoen ton. In TEU (containers van 20 voet) was de daling 8,1%, om uit te komen op 6,7 miljoen TEU. De hoofdoorzaken voor de afname van containeroverslag zijn het wegvallen van volumes van en naar Rusland en de daling van import uit Azië.
Over het hele jaar verwacht het havenbedrijf ook een (beperkte) daling van de overslagvolumes 'als gevolg van de onzekerheden die de huidige geopolitieke situatie en de hoge inflatie met zich meebrengen'. "Beperkte groei van de Nederlandse economie en recessies in het buitenland zorgen voor dalende wereldhandelsvolumes en lagere industriële productie", aldus Port of Rotterdam in het halfjaarbericht.