Voor zuivelhandelsbedrijf Interfood was 2022 een jaar van records. De omzet ging met maar liefst 60% omhoog ten opzichte van 2021. De winst steeg iets bescheidener, maar toch ook naar een record. De sterk gestegen zuivelprijzen droegen behoorlijk bij aan de hogere omzet, maar het was een lastig, volatiel jaar.
Het totaal van de verkopen steeg vorig jaar tot €3,6 miljard. Dat is €1.349 miljoen, ofwel 60% meer dan in 2021, toen de omzet uitkwam op €2.253 miljoen.
Daarmee zit Interfood nog maar een klein stapje onder collega-handelaar Hoogwegt, die vorig jaar een omzet behaalde van €3,8 miljard. Het Arnhemse familiebedrijf deed het qua omzetontwikkeling dus iets rustiger aan, maar noteerde wel een verdubbeling van de winst. Dat lukte bij de Brabanders van Interfood niet. De nettowinst ging wel naar een record van €33,4 miljoen, 48% meer dan het nettoresultaat over 2021.
Door de hoge zuivelprijzen was er vorig jaar wel veel meer krediet nodig. Het balanstotaal steeg daardoor sterk en het eigen vermogen en de solvabiliteit gingen een streepje terug, maar dat zijn gezien de omstandigheden normale zaken.
Dat het vooral de prijzen waren die explodeerden blijkt uit de ontwikkeling van het verhandelde volume zuivelproducten. In 2021 werd 1,01 miljoen ton product verhandeld, in 2022 steeg het verhandeld volume met 16% naar 1,17 miljoen ton.
Voor dit jaar voorziet Interfood normalere omstandigheden. De zuivelprijzen dalen en consumenten hebben minder te besteden. Wat dat concreet betekent, kan CEO Frank van Stipdonk nog niet zeggen. Het wordt een rustiger jaar.
Zuivelalternatieven
Interfood kijkt ondertussen ook naar zuivelalternatieven. Ze worden steeds belangrijker voor een deel van de consumenten, maar Interfood stapt nog niet gelijk voluit in de handel in deze producten. De onderneming houdt een vinger aan de pols en wil zo nodig snel kunnen inspelen op ontwikkelingen wanneer het moment daar is.