Rederij Maersk heeft vergeleken met het eerste kwartaal van vorig jaar een slecht kwartaal gedraaid. Zo daalde de omzet met ruim een kwart. De brutowinst was zelfs minder dan de helft. Toch verwacht de onderneming dat afgelopen kwartaal nog het beste zal zijn van het hele boekjaar.
De prognose voor 2023 is gebaseerd op de verwachting van een gematigde groei van het wereldwijde bbp in 2023. De rederij verwacht wel een stabilisatie van de volumedaling en een meer evenwichtigere vraag tegen het einde van de eerste helft van dit jaar.
Zoals te verwachten hebben de in het vierde kwartaal van 2022 waargenomen trends, een normalisatie van de tarieven voor zee- en luchtvracht en afbouw van voorraden (wat effect heeft op de volumes) zich in het eerste kwartaal voortgezet, meldt de rederij in haar kwartaalrapportage. "De resultaten bleven dalen na hun piek in het derde kwartaal van 2022, met een jaar-op-jaar daling van de omzet van 26% tot $14,2 miljard, een Ebitda van $4 miljard ($9,1 miljard Q1 2022) en een Ebit van $2,3 miljard ($7,3 miljard)."
Het vervoerde volume in de maritieme tak van Maersk daalde op jaarbasis met ruim 9%. Volgens Lars Jensen, CEO van maritiem adviesbureau Vespucci Maritime is dat in lijn van de rest van de markt. Op LinkedIn schrijft hij: "Het is het eerste kwartaal sinds een tijdje dat ze geen marktaandeel verliezen." Maersk is de een na grootste rederij ter wereld. MSC haalde de rederij vorig jaar in als grootste en dit jaar is MSC ook in koelcontainers nummer 1 geworden. Maersk heeft volgens de top 100 van Alphaliner een marktaandeel van 15,6%.
De rederij ziet ook de dalende containertarieven - tot een paar weken terug daalde de tarieven vijftien weken op rij - terug in de cijfers over het eerste kwartaal van 2023, maar volgens Jensen niet zo sterk als andere rederijen (-37% tegen -47%). Volgens hem is dat logisch omdat 67% van het vervoer van Maersk op contract is. Hierdoor stegen de tarieven op de piek niet zo enorm mee, maar is nu ook niet zo'n scherpe daling te zien.
Wel zullen het volgende kwartaal de nieuwe contracten zich in de cijfers aftekenen. Traditioneel gaan die nieuwe contracten per 1 mei in. Met de dalende tarieven hebben aanzienlijk wat klanten van de verschillende rederijen volgens de berichten tot het laatst gewacht met het tekenen van een nieuwe contract. De kentering in de tarieven die er de afgelopen weken te zien was - van een aanhoudende daling naar stabilisatie en zelfs stijging - heeft mogelijk warenhuizen en andere grote importeurs ertoe bewogen om toch nog snel de overeenkomsten voor zeecontainervervoer te tekenen.
De spottarieven voor zeecontainers veren in de World Container Index van Drewry deze week weer op met 1%, nadat er vorige week een daling te zien was van 2%. Die daling van vorige week volgde op een stijging van 4% een week eerder. Dat was de eerste stijging in vijftien weken tijd. In de weken daarvoor was al sprake van stabilistatie van de tarieven.
Het waren allemaal routes met als vertrekpunt Shanghai die afgelopen week een prijsstijging lieten zien, naar Rotterdam (+3%), Genoa (+2%) en New York (+2%). De spottarieven voor de overige routes bleven stabiel. Een container van 40 voet kost nu gemiddeld $1.763,28.
Bulkvervoer goedkoper
De Baltic Exchange Dry Index voor bulkvervoer daalde afgelopen week van 1.581 naar 1.545 punten. De Panamax-index voor kolen- en graanschepen met een laadvermogen van circa 60.000 tot 70.000 ton is verder gedaald van 1.612 naar 1.514 punten en staat daarmee op het laagste punt in meer dan twee maanden tijd.
Freightos Baltic Index (FBX)
Wereldwijd | Azië - westkust VS | Azië - oostkust VS | Azië - Noord-Europa | Noord-Europa - oostkust VS | |
Deze week | $1.576 | $1.697 | $2.516 | $1.399 | $3.081 |
Vorige week | -1% | -2% | 0% | -1% | -7% |
Vorig jaar | -82% | -89% | -85% | -87% | -56% |