Danone is het jaar naar eigen zeggen sterk begonnen. Het Franse bedrijf rapporteerde in het eerste kwartaal een hogere omzet en hogere volumes.
De omzet groeide met 10,5% naar €6,96 miljard. De prijzen stegen met 10,3%. Het volume groeide met 0,2% en bleef vrij stabiel. Alle drie de segmenten droegen bij aan de groei. Consumenten haken dus nauwelijks af ondanks de prijsverhogingen van Danone.
Dit is voor de Franse gigant reden om de jaarprognoses te verhogen. Voor 2023 verwacht Danon een omzetgroei tussen de 4% en 6%. Eerder werd nog gerekend op 3% tot 5% omzetgroei.
Precisiefermentatie
Vorige week werd bekend dat het bedrijf in verschillende startups heeft geïnvesteerd. Zo investeerde Danone in het Israëlische Imagindairy dat met behulp van precisiefermentatie plantaardige zuivel maakt. Imagindairy is in 2020 opgericht en is de volgende investering van Danone in een niet traditionele zuivelstartup. Hoeveel geld Danone in het bedrijf steekt is niet bekend.
Eerder in april kondigde Danone aan dat het bedrijf geld had gestoken in het eveneens Israëlische Wilk Technologies. Dat produceert menselijke moedermelk en dierenmelk op celcultuur. Het bedrijf heeft een aantal uitstaande octrooiaanvragen en één goedgekeurd octrooi, op laboratoriumproductieprocessen die de melkproducerende cellen van mensen en andere zoogdieren repliceren.
Imagindairy creëert zuivelproteïnen via precissiefermentatie. Danone gelooft dat het bedrijf een succes kan worden in dit snel groeiende vakgebied. In februari was het Israëlische ziuvelbedrijf een van de oprichters van de Precission Fermentation Alliance, een nieuwe vakorganisatie die de ontwikkeling van deze nieuwe categorie in een stroomversnelling moet brengen.
Symbrosia
Danone heeft ook geïnvesteerd in het Amerikaanse Symbrosia. Dat maakt diervoeder op basis van zeewier, wat de methaanuitstoot van vee flink verlaagd.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.