Richard Juilliart/Shutterstock

Analyse Voedselgigant

Nestlé omzet groeit dankzij prijsverhoging

25 April 2023 - Max van der Heijden

Het Zwitserse voedselconcern Nestlé heeft vandaag de cijfers voor het eerste kwartaal van 2023 gepresenteerd. Het bedrijf zag de verkopen groeien met 5,6%. Het bedrijf verhoogde de prijzen met 9,8% en verwacht een organische omzetgroei van 6% tot 8% voor het hele jaar. 

Lees Foodbusiness 14 dagen gratis

Maak gratis én vrijblijvend 14 dagen kennis
met onze marktinformatie

Onbeperkt alles lezen?

Kies het abonnement dat het beste bij u past

  • Toegang tot alle Premium marktinformatie
  • Technische Analyse van grondstoffen en valuta
  • Inzicht in actuele prijzen en noteringen
Voordeligste keuze
Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Net zoals veel andere bedrijven kiest Nestlé ervoor om de prijzen te verhogen vanwege de inflatie. Een kleine week geleden publiceerde FNV een rapport waarin het een aantal beursgenoteerde bedrijven beschuldigde van 'graaiflatie', het verhogen van de prijzen om op die manier de winstmarge op te krikken onder het mom van inflatiebestrijding. 

Hoewel er door verschillende partijen al kanttekeningen werden gezet bij de berekeningen van het FNV lijkt er bij Nestlé vooralsnog geen sprake te zijn van graaiflatie. In 2022 was er namelijk sprake van een wereldwijd dalende marge. Onder meer in Europa kromp de marge. In hoeverre er in 2023 sprake is van graaiflatie is niet te zeggen. Het bedrijf verwacht een vergelijkbare marge als in 2022. 

Ondanks dat een hogere marge niet verwacht wordt, legt de prijsverhoging Nestlé geen windeieren. Zo steeg de omzet door de hogere prijzen. De organische omzet groeide met 9,3%, meer dan de door analisten verwachtte 7,6%. 

Diervoeder
De grootste bijdrage aan deze stijgende groei leverde Purina Petcare. Het dierenvoedermerk van Nestlé groeide met name dankzij premiummerken Purina One, Purina Pro Plan en Friskies. De dierenvoederverkopen zitten al een aantal kwartalen in de lift, mede doordat er meer huisdieren werden genomen tijdens de pandemie.

Ook de categorie koffie groeide hard, waarbij Nescafé, Starbucks (waarvan Nestlé de retailproducten verkoopt) en Nespresso een positieve ontwikkeling lieten zien. De snoepverkoop groeide met dubbele cijfers, vooral dankzij een sterke verkoopgroei van KitKat en seizoensproducten. Ook babyvoedingverkopen groeiden met dubbele cijfers. Zuivel kende een enkelcijferige groei, waarbij er vooral sterke vraag was naar koffiemelk en verrijkte melk. 

Europa
In Europa groeide de omzet met 9,7% en prijzen met 10,7%. Ook hier was dierenvoer de grootste groeier, net als snoep. Ook Nestlé Professional, de bedrijfstak die zich richt op producten voor het bedrijfsleven, groeide hard. De koffieverkopen groeiden ook dankzij Nescafé en Starbucks-producten. 

Nespresso krijgt een eigen categorie in het kwartaalverslag waaruit blijkt dat de organische groei 2,9% bedroeg en de prijzen met 4% groeiden. Waar de omzet uit Nespresso in Amerika met dubbele cijfers groeide, was er in Europa juist sprake van een krimp. De groei van Nescafé en Starbucks-producten is wellicht een verklaring voor de krimpende verkoop van Nespresso-producten. Nescafé en Starbucks-koffiecups, geschikt voor een Nespresso-machine, zijn namelijk goedkoper dan de Nespresso-cups.

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden