Shutterstock

Analyse Logistiek

Verstoringen supply chain lijken verleden tijd

10 Maart 2023 - Linda van Eekeres

Met de coronacrisis kwam ook de verstoring van de toeleveringsketen. Voor de NY Fed reden om een jaar geleden een index in het leven te roepen die de druk op de toeleveringsketen uitdrukt, de Global Supply Chain Pressure Index (GSCPI). Deze week bleek dat die druk in februari enorm is afgenomen, zelfs tot onder het historische gemiddelde. Het lijkt erop dat de logistieke verstoringen achter de rug zijn.

Lees Foodbusiness 14 dagen gratis

Maak gratis én vrijblijvend 14 dagen kennis
met onze marktinformatie

Onbeperkt alles lezen?

Kies het abonnement dat het beste bij u past

  • Toegang tot alle Premium marktinformatie
  • Technische Analyse van grondstoffen en valuta
  • Inzicht in actuele prijzen en noteringen
Voordeligste keuze
Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

De GSCPI gaat terug tot 1997. In december 2021 stond de index met 4,31 op het hoogste punt, wat betekent dat de druk op de toeleveringsketen op dat moment het grootst was. In november 2008 was de druk juist erg laag met -1,64. In januari van dit jaar stond de index op 0,94. Voor februari 2023 is de index onder de nullijn gedoken, met -0,26.  

"De recente bewegingen van de GSCPI wijzen erop dat de omstandigheden waarin de wereldwijde supply chain zich bevindt, weer normaal zijn, na een tijdelijke terugval rond de jaarwisseling", aldus de Federal Reserve Bank of New York (NY Fed). De grootste bijdrage aan de neerwaartse trend van de verstoringen in februari werd geleverd door de afname van leveringstijden in Europa.  

Volgens dataplatform Freightos zorgt het wegvallen van de verstoringen in combinatie met de lagere vraag naar goederen ervoor dat de tarieven voor zeecontainervervoer, met name over de Stille Oceaan, blijven dalen. Rederijen lijken ook bereid om op prijs te concurreren om hun marktaandeel te behouden volgens het dataplatform. De spottarieven voor containers dalen deze week opnieuw. De Harpex Index voor de chartermarkt is ook dalende. Volgens de laatste data (van 3 maart) staat de index op 1.056 punten (een week eerder op 1.059 punten). 

VS importeert meer
Wat de vraag betreft is er in de Verenigde Staten wel herstel te zien. De import is 3% gegroeid naar $325,8 miljard in januari van dit jaar ten opzichte van december 2022, blijkt uit de meest recente cijfers. De Amerikaanse import vanuit Nederland nam in januari op maandbasis ook toe, met $0,6 miljard naar $3,1 miljard. De export van de VS naar Nederland nam met hetzelfde bedrag af naar $6,3 miljard.

Bulkvervoer is opnieuw duurder geworden. De Baltic Exchange is gestegen 1.145 punten vorige week naar 1.379 punten deze week. De Panamax-index voor kolen- en graanschepen met een laadvermogen van circa 60.000 tot 70.000 ton is met 1.624 ook hoger dan vorige week (1.556 punten). De index voor kleinere schepen, de Supramax-index daalt van 1.192 naar 1.180 punten.

Drewry's World Index

Route 26 januari '23 2 februari '23 9 februari '23 Mutatie laatste week Mutatie per jaar
Index $1.898 $1.859 $1.806 -3% -80%
Shanghai - Rotterdam $1.633 $1.593 $1.562 -2% -88%
Rotterdam - Shanghai $728 $715 $702 -2% -52%
Shanghai - Genoa $2.540 $2.477 $2.287 -8% -82%
Shanghai - Los Angeles $1.959 $1.948 $1.916 -2% -83%
Los Angeles - Shanghai $1.101 $1.067 $1.083 +1% -14%
Shanghai - New York $2.881 $2.772 $2.707 -2% -79%
New York - Rotterdam $1.161 $1.153 $1.165 +1% +1%
Rotterdam - New York $5.640 $5.573 $5.377 -4% -17%

Freightos Baltic Index (FBX)

  Wereldwijd Azië - westkust VS Azië - oostkust VS Azië - Noord-Europa Noord-Europa - oostkust VS
Deze week $1.790 $1.071 $2.344 $2.179 $4.562
Vorige week -10% -8% -10% -17% -8%
Vorig jaar -82% -93% -87% -84% -34%

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden