Neerlands Glorie Groente en Fruit, waarvan HAK onderdeel is, heeft het B Corp-label gekregen. HAK-CEO Timo Hoogeboom heeft deze week de B Corp certificering ontvangen van Tessa van Soest, directeur van B Lab Benelux. HAK benadrukt in een persbericht dat 'het behalen van de officiële B Corp certificering geen eindpunt is, maar een impuls biedt om haar duurzame koers nog verder aan te scherpen'.
In principe is daar ook nog voldoende ruimte voor. Voor het B Corp-label moet een bedrijf minimaal 80 punten scoren. HAK behaalde 84,2 punten. Het best scorende voedingsmiddelenbedrijf ter wereld is Ecotone (voorheen Wessanen), met 116,5 punten. Bedrijven worden beoordeeld op de positieve impact die zij hebben op het gebied van: bestuur, medewerkers, gemeenschap, omgeving en klanten. Elke drie jaar vindt een hercertificering plaats.
HAK scoort goed op de invloed op de gezondheid van consumenten, door plantaardige voeding aan te bieden met 100% natuurlijke ingrediënten en met zo min mogelijk toevoegingen. Ook de focus op duurzame en lokale teelt, met een compensatie voor de boeren voor hun duurzame inspanningen, krikt de score op. Verbeterpunten zijn het watermanagement en het verder klimaatneutraal maken van de keten. "Punten die naadloos aansluiten op de 'Groene Keuken', de duurzaamheidsstrategie van HAK", meldt de peulvruchten- en groenteconservenfabrikant in een persbericht. "Hierin staat dat HAK de komende jaren 46% van de CO2-uitstoot gaat terugbrengen en ook de uitstoot in de rest van keten verder onder loep gaat nemen."
Biologisch
Eind januari maakte HAK ook bekend binnen vijf jaar het gehele assortiment dat in Nederland voor de binnenlandse markt wordt geteeld biologisch te willen maken. "We zien een noodzaak voor een volgende stap. De Nederlandse grond is de laatste zestig jaar overbelast en in de toekomst willen we ook voldoende en weerbare gewassen kunnen telen in Nederland", zei Hoogeboom daarover in een interview met Foodbusiness.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.