Na meer dan veertig weken van daling van de containerprijzen, stegen de spottarieven vorige week voor het eerst. Het was dus spannend wat de prijzen deze week zouden doen. De Drewry World Container Index blijft stabiel met een minieme daling van 0,1% van de gemiddelde spottarieven. De kosten van bulkvervoer laten een andere beweging zien.
De Baltic Exchange staat op 801 punten, tegenover 976 punten vorige week. De Panamax-index, die schepen van een laadvermogen van circa 60.000 tot 70.000 ton aan kolen of graan volgt, stond vorige week met 1.084 punten al op het laagste niveau in 2,5 jaar. Nu is deze weer iets gezakt, naar 1.071 punten. Ook de index voor kleinere schepen, de Supramax-index liet een daling zien (naar 654 punten).
Met het Chinees Nieuwjaar op komst is de vraag zwak. Scheepsmakelaar Fearnleys zegt in zijn weekrapport dat er daarom momenteel minder activiteit is wat betreft bulkvervoer. De scheepsmakelaar zegt positief te zijn en te verwachten dat in de periode daarna de vraag weer aantrekt.
De index van Drewry van de spottarieven voor 40 voets zeecontainers daalde deze week 3%. Ook voor de komende weken verwacht Drewry dat de tarieven voor containers licht zakken. De Freightos Baltic Index laat deze week echter een stijging van 3% zien van de tarieven voor containers van 40 voet. De spottarieven op de route van Azië naar Noord-Europa stegen behoorlijk met 10%. Die van Noord-Europa naar de oostkust van de Verenigde Staten stegen volgens de index van het vrachtvervoersplatform 8%.
Groei van transport- en logistieksector
ABN Amro verwacht dat de transport- en logistieksector in 2023 1% groeit. Er zijn nog geen officiële cijfers over 2022, maar volgens de analisten was er sprake van een groeivertraging in een aantal markten. "In de pakkettenbranche en in de luchtvracht was zelfs sprake van een krimp. In 2023 zal de luchtvracht herstellen met 3% groei, maar de pakkettenbranche zal naar verwachting niet groeien", aldus sectorspecialist Albert Jan Swart in een recente update.
De binnenvaart zal 2% toenemen en de zee- en kustvaart 1%, voorspelt Swart. "Deze groei wordt voor een groot deel veroorzaakt door de toenemende vraag naar steenkool. Het wegvervoer profiteert hier niet van en zal naar verwachting dit jaar niet groeien."
Collega-sectorspecialist Bart Banning wijst erop dat de wegtransportsector de afgelopen 2,5 jaar op maximale capaciteit heeft gedraaid. "Ondanks de krappe personeelscapaciteit heeft het wegvervoer hoge omzetten gedraaid, ook beïnvloed door hogere prijzen." Ook waren de magazijnen goed bezet.
Drewry's World Index
Route | 5 januari '23 | 12 januari '23 | 19 januari '23 | Mutatie laatste week | Mutatie per jaar |
Index | $2.135 | $2.132 | $2.079 | -3% | -79% |
Shanghai - Rotterdam | $1.874 | $1.888 | $1.808 | +4% | -87% |
Rotterdam - Shanghai | $785 | $785 | $797 | +2% | -45% |
Shanghai - Genoa | $2.926 | $2.821 | $2.780 | -1% | -78% |
Shanghai - Los Angeles | $1.964 | $2.092 | $2.050 | -2% | -82% |
Los Angeles - Shanghai | $1.138 | $1.141 | $1.137 | 0% | -10% |
Shanghai - New York | $3.788 | $3.612 | $3.432 | -5% | -75% |
New York - Rotterdam | $1.243 | $1.248 | $1.211 | -3% | -3% |
Rotterdam - New York | $6.589 | $6.363 | $6.296 | -1% | 0% |
Freightos Baltic Index (FBX)
Wereldwijd | Azië - westkust VS | Azië - oostkust VS | Azië - Noord-Europa | Noord-Europa - oostkust VS | |
Deze week | $2.238 | $1.361 | $2.812 | $2.978 | $5.507 |
Vorige week | +3% | -3% | -2% | +10% | +8% |
Vorig jaar | -77% | -91% | -83% | -79% | -19% |